Hittills har Danmark förlitat sig på vätgas: Nu kommer Siemens batteritåg

Tågen har plats för 120 passagerare och kan nå hastigheter på upp till 140 km/h. Foto: SIEMENS

Danmark har nu tagit det första steget mot att elektrifiera sina järnvägstransporter efter en lång satsning på vätgas. Som en del av ett pilotprojekt har Siemens nu fått en order på leverans av sju batterielektriska tåg.

År 2024 ska sju tvåbils Mireo Plus B elektriska multipelenheter levereras till den danska järnvägsoperatören Midtjyske Jernbaner. Då kommer de dieseltåg som tidigare använts av kunden för järnvägstransporter i landet att fasas ut, rapporterar nyhetsbloggen electrive.net.

För icke-elektrifierade sträckor

Tågen som levereras är hybridtåg som kan använda e-ledningsledningen på elektrifierade sträckor och, tack vare batteriet, även kan användas på sträckor som ännu inte är elektrifierade.

Tågen har plats för 120 passagerare och kan nå hastigheter på upp till 140 km/h. Vid batteridrift anges en räckvidd på 80 kilometer. Batterierna kan laddas både via luftledningen och genom att återvinna bromsenergi. Det är ett "avgörande steg i vår egen gröna omställning, men också ett viktigt steg mot målet om CO2-neutral järnvägstransport i hela Danmark", säger Martha Vrist, vd för Midtjyske Jernbaner om beslutet att åka med de elektriska tågen.