Kostnaderna stiger för nya tyska LNG-terminaler

Projektet German LNG Terminal GmbH (GLNG) har nu nått viktiga milstolpar i utveckling av LNG-importterminalen på land i Brunsbüttel. Terminalen kommer bli ett viktigt bidrag till diversifieringen av energiimporten till Tyskland och övriga Europa. Foto: German LNG Terminal GmbH (GLNG)

Budgeten för terminaler som importerar flytande naturgas till Tyskland har redan ökat med mer än 3 miljarder euro.

Tyskland behövde reagera snabbt för att hitta en ersättare för rysk gas som strömmar genom Nord Stream 1-ledningen, och även om byggandet av nya terminaler för flytande naturgas har gått snabbt, var den tyska regeringen tvungen att tillfälligt hyra fem terminaler för att säkerställa flödet av naturgas.

Budgetgränsen överskriden

Nya siffror visar dock att denna övning har kostat Tyskland ytterligare 3,5 miljarder euro, rapporterar media Euractiv.

Den ursprungliga budgeten för 2022 var 3 miljarder euro, men enligt siffror som rapporterats av tyska medier Spiegel har budgeten redan stigit till 6,56 miljarder euro.

Ökningen följer bland annat av extra driftskostnader och infrastrukturåtgärder som slutligen har beräknats, enligt media.

Därefter, bara 194 dagar efter byggstart, är den första av de tre LNG-terminalerna redo att importera naturgas. De andra två ska enligt uppgift vara klara i december och januari.

Räcker inte

Färdigställandet av de återstående fyra LNG-terminalerna beräknas till slutet av 2023. Tillsammans kommer den totala kapaciteten för de sju terminalerna att nå 30 miljarder kubikmeter.

Detta kommer dock inte att räcka för att ersätta Tysklands förbrukning av rysk gas, som uppgick till 60 miljarder kubikmeter 2021.

Källa: Der Spiegel