Maersk anklagar oljebolagen för att motsätta sig den gröna omställningen

Maersk har förbundit sig att vara CO2-neutral till 2040. Shippingkoncernen har också startat en rad projekt runt om i världen för att säkerställa att tillräckligt med grönt bränsle produceras. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Philippine 1812

Oljebolagen är enligt Maersk ett hinder för sjöfartens gröna omställning eftersom det går för långsamt att producera grönt bränsle.

- Oljeindustrin står i vägen för en övergång till ren energi i globala leveranskedjor, låter varningen från Morten Bo Christiansen, chef för dekarbonisering på AP Møller-Mærsk.

Han efterlyser lägre priser på grönt bränsle i en intervju med tidningen Financial Times.

Hjälp att hitta nya bränslet

Grön metanol är vad Maersk måste använda som bränsle för sina CO2-neutrala fartyg.

- Idag köper vi bränsle från oljebolagen, men de har inte erbjudit oss grön metanol till ett pris vi kan acceptera, säger han till tidningen.

- Vi hade förväntat oss att våra nuvarande leverantörer skulle hjälpa oss att hitta det nya bränslet. Men så har det inte varit hittills, säger Morten Bo Christiansen.

Rederier, som är bland de mest förorenande företagen i världen, har de senaste månaderna meddelat att de kommer att göra sig av med sina fossila utsläpp.

Flera nya rena projekt

Maersk har förbundit sig att vara CO2-neutral till 2040. Shippingkoncernen har också startat en rad projekt runt om i världen för att säkerställa att tillräckligt med grönt bränsle produceras.

Det senaste draget kom i veckan, då Maersk meddelade att man har ingått ett samarbete med den spanska regeringen för att undersöka möjligheten till storskalig produktion av klimatvänligt marint bränsle i landet.

Källa: Maersk