Efter testdrift blir vätgaståget Mireo en kommersiell affär söder om Augsburg

Siemens Mireo Plus H på årets (2022) järnvägsmässa Innotrans i Berlin. Foto: Markku Björkman

Det första vätgaståget i Bayern kommer troligen att vara i testdrift i mitten av 2023, men senast i januari 2024 i kommersiell passagerardrift.

En prototyp av Siemens Mireo Plus H kommer att användas i 30 månader på linjerna Augsburg - Weilheim - Peißenberg, Augsburg - Kaufering och Augsburg - Kaufbeuren - Füssen och kommer att ta över individuella resor i den reguljära passagerartrafiken på Bayerska Regiobahn (BRB).

Konkret kontrakt

Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) och BRB har undertecknat ett motsvarande avtal. Avsiktsförklaringen från den bayerska delstatsregeringen, Siemens Mobility och BRB från förra året har alltså resulterat i ett konkret kontrakt.

- Jag är glad att den första testoperationen nu är avslutad. Det här kommer att bli ett flaggskepp för bayerska delstaten och är ett viktigt steg på vägen mot klimatneutrala drivtekniker i bayerska regionala transporter, säger Bayerns transportminister och ordförande för BEG:s styrelse Christian Bernreiter.

För två veckor sedan besökte ministern prototypen av Siemens vätgaståg för första gången på världens största järnvägsteknikmässa, Innotrans, i Berlin.

- Innan vätgastågen går i normal drift i hela Bayern vill vi först testa deras lämplighet för dagligt bruk i detalj, säger Thomas Prechtl, talesman för ledningen för BEG, som planerar, finansierar och kontrollerar regional- och S-Bahn-trafiken i Bayern.

Slingrande och sluttande banavsnitt

- För att användningen i delstaten med sina många slingrande och sluttande leder ställer särskilda krav på tågen. Testverksamheten söder om Augsburg är förutbestämd för detta.

Vätgaståg genererar el med hjälp av bränsleceller och släpper bara ut vattenånga. De betraktas som en möjlig ersättning för dieseltåg, som för närvarande fortfarande används i stort antal på icke-elektrifierade sträckor. De är förstahandsvalet för utsläppsfri lokal passagerartransport på järnväg, särskilt för långa sträckor där det inte finns något laddningsalternativ för batterihybridtåg.

Källa: Bayerische Eisenbahngesellschaft mbH (BEG)