Ny teknik: Nu kan eldrivna lastbilar köra extra långt

På IAA Transportation 2022 presenterade Daimler Truck Mercedes eActros LongHaul - den elektriska Actros för långväga resor. Även om priset på den senare seriemodellen fortfarande är öppet gäller detta inte sortimentet: tre batteripaket med litiumjärnfosfatcellteknik ska erbjuda en total kapacitet på över 600 kWh i den framtida seriemodellen och därmed möjliggöra semitrailern till en räckvidd på cirka 500 kilometer. Foto: Mercedes Benz

Det finns verkliga framsteg inom området elektriska lastbilar. Alla lastbilstillverkare och deras leverantörer jobbar hårt för att utvecklas. Det handlar om att transportbranschen elektrifieras på rekordtid.

I detta sammanhang har den elektriska eActros LongHaul, som fortfarande "bara" är en prototyp, belönats med Truck Innovation Award 2023.

Det är ett pris som uppmärksammar den tekniska utvecklingen som sker inom lastbilsbranschen, och det delades ut till Karin Rådström, VD Mercedes-Benz Trucks, under IAA-mässan i Hannover förra veckan.

Drygt 600 km på en laddning

De första testerna av eActros Long Haul startades redan 2020. Senare i år kommer en prototyp att presenteras, och en produktionsmodell kommer nästa år. Så det dröjer inte länge innan den syns på Europavägarna... om allt annat går enligt planerna.

Bilen kommer att kunna köra upp till 600 kilometer på en laddning eller kanske ännu längre!

Helt ny batteriteknik

eActros LongHaul fick således priset Truck Innovation Award 2023 på IAA-mässan.

Bland de egenskaper som juryn lyfte fram är batteritekniken som tagits fram för bilen. Dessa är batterier med lång livslängd baserade på litiumjärnfosfatcellteknologi (LFP). Dessutom var juryn också imponerad av den hastighet med vilken laddningen sker.

Traktorn har mycket kompakta mått: inom en hjulbas på bara fyra meter finns plats för tre batteripaket med en total kapacitet på över 600 kilowattimmar och två elmotorer, som tillsammans med en helt ny bakaxel levererar en konstant ström på 400 kilowatt.

 -Med eActros LongHaul öppnar Mercedes-Benz Trucks ett nytt kapitel för e-mobilitet. Det är ett bevis på att övergången till CO2-neutrala långväga transporter är ett uppnåeligt mål, säger juryns ordförande, den italienske redaktören Gianenrico Griffini.

Juryn är samma grupp internationella journalister som också utser årets lastbil, Årets lastbil.

Tre andra fordon ingick i juryns bedömning för innovationspriset. Det fanns ZF eTrailer, den elektriska Volta Trucks Zero och Faun vätgasfordon för kommunala uppgifter.