Fotogen från solenergi: Tysk anläggning klarar av tillverkningen utan solceller

Anläggningen i Jülich är den första i sitt slag som demonstrerar hela processen från koncentration av solljus till produktion av syntetiskt flytande bränsle i industriell skala. Det schweiziska flygbolaget SWISSAIR sägs vara det första flygbolaget att flyga med den CO2-neutrala solfotogen som produceras där. Illustration: Synhelion

I september 2022 ägde den banbrytande ceremonin för DAWN-projektet rum i Jülich – därmed startade bygget av världens första industrianläggning som producerar syntetiska bränslen med hjälp av solvärme.

Det schweiziska företaget Synhelion har påbörjat byggarbetet på världens första industrianläggning för produktion av syntetiska bränslen med hjälp av solvärme.

Synhelion är en spin-off från ETH Zürich och specialiserar sig på området för solbränslen som produceras genom en så kallad omvänd förbränningsprocess. Att produktionsprocessen uteslutande kan drivas med solvärme och utan användning av elektricitet demonstrerades för första gången 2019 i ett miniraffinaderi på taket av ETH Zürich. Sedan dess har Synhelion fokuserat på att skala tekniken och göra den industriellt användbar.

Synhelion avstår från mellanstegselektriciteten

DAWN-systemet består av ett 20 meter högt soltorn och ett heliostatfält med en spegelyta på 1 500 kvadratmeter. Styrtekniken för heliostatfältet utvecklades av Synhelion och är avsedd att garantera optimal användning av markresurser och byggmaterial. Soltornet rymmer tre innovationer utvecklade av Synhelion: en solmottagare, en termokemisk reaktor och en lagringsenhet för värmeenergi.

Inte precis soldränkt

Den industriella demonstrationsanläggningen ska kunna producera flera tusen liter bränsle – solfotogen och bensin – per år.

Tyskland är inte precis soldränkt, men om samma system byggdes på ett särskilt soligt läge och kördes dygnet runt med hjälp av värmelagring skulle det enligt Synhelion kunna producera runt 150 000 liter bränsle per år.

Detta motsvarar ungefär tankkapaciteten för ett flygplan med bred kropp av typen Boeing 777.

Synhelion har ännu inte lämnat någon information om de exakta produktionsvolymerna för Jülich-fabriken. Framtida planerade anläggningar bör dock överstiga storleken på DAWN och ha en betydligt högre produktionskapacitet.

Källa: Synhelion/DAWN-Projekt