VDL lanserade ny lätt elbuss med innovativ batteriplacering

VDL har varit framgångsrik med den nuvarande Citea-modellen sedan den lanserades för cirka tio år sedan. Redan då var den banbrytande med sin låga vikt och goda kapacitet. Den vann också Årets buss 2011 direkt efter lanseringen. Foto: VDL

Den är lätt, elektrisk och har bra prestanda. Det handlar om VDL Citea Electric. Bussen presenterades för press och allmänhet under årets Innotrans-mässan i Berlin.

Men för tio år sedan dominerade diesel- och gasmotorer marknaden och bussen byggdes med det i åtanke. Idag finns det en elektrisk drivlina och man måste tänka nytt.

Batterierna flyttades under golvet

Batterierna ska placeras så bra som möjligt. Själva drivlinan är mer flexibel, eftersom motorerna ofta sitter i navet på axlarna. Då har du fler möjligheter att inreda bussen som kunden vill. Och det är precis vad som har gjorts på nya Citea.

Alex de Jong, som är chef för reguljärbussarna på VDL, förklarade det väldigt enkelt i sin presentation.

- Vi började helt enkelt med att hänga in stolarna som vi ville ha i bussen där vi ville ha dem och sedan byggde vi bussen runt dem. På så sätt blev det en buss med stor kapacitet och den blev även mer korrekt designad än tidigare, förklarade de Jong.

Batterierna flyttades ner från taket och placerades under golvet och motorn in i navet på drivaxeln. Dessutom formades bakväggen efter ryggstödet, så att bussen faktiskt har kapacitet för en hel stolsrad mer än dagens Citea.

Att placera batterierna under golvet har varit en dröm för många. Men tidigare har det varit problem att få batterierna tillräckligt små. Battericellerna kan ha varit för höga. Och konkurrenter som har provat detta har hamnat med för hög ingång och för lite markfrigång. VDL har fokuserat på detta och de har lyckats både hålla en låg ingångspunkt och bra markfrigång.

Lösning för viktproblemet

- Vi monterade en platta under nuvarande Citea för att kontrollera om den kommande markfrigången skulle skapa förskjutningar. Och det visade sig att de få centimetrarna vi behövde lägga till inte var ett hinder oavsett väglag eller farthinder, förklarade de Jong.

Så då var deras största hinder röjt ur vägen. Då var det dags att lösa viktproblemet. Som många vet väger en batteribuss mycket mer än en konventionell dieselbuss.

Nettovikten ökade med antalet batteripaket. Och därför var det viktigt för VDL att hålla vikten på karossen så låg som möjligt. Resultatet blev att bygga hela sidoväggarna i komposit.

Där sparade fabriken mycket vikt. Dessutom ökade bussens isolering ganska mycket, även med samma tjocklek på väggarna. VDL valde även att införa dubbelglas i bussen som standard. Och även om glas är tungt har VDL lyckats spara så mycket vikt på karossen att det fortfarande är en av marknadens bästa sett till passagerarkapacitet, även med dubbla glasrutor.

Förarens säkerhet

Det har diskuterats mycket om förarsäkerheten på bussarna. Och VDL har anammat detta. De har byggt en rymlig förarstol som både ligger på bra höjd över marken och som har fått en förstärkt front i enlighet med krav som hittills bara gällt lastbilar. Dessutom har du fått en instrumentering där ratten kan justeras individuellt och om så önskas kan du även justera hela instrumentbrädan upp och till dig. Det gör att du nästan alltid hittar en bra arbetsställning oavsett förarens längd.

När man först kommer in på säkerhetslösningar måste man nämna att bussen är utrustad med olika radar- och kameraövervakning av vägen framför, på sidorna och bakom. Varningar för döda vinkeln har installerats för att indikera om någon befinner sig utanför ditt synfält men riskerar att bli påkörd. Och längst bak i bussen har ett gångvägsräcke satts upp om man skulle ha otur att köra in i bussen bakifrån. Detta krav gäller även hittills endast för lastbilar.

Som standard levereras denna med 309 kilowattimmar batterier, där allt är monterat i golvet. Detta ger en räckvidd vintertid på runt 300 kilometer med normala temperaturer och ner till minus 15 grader ute. Bussen kan förses med tilläggsvärme för lägre temperaturer. Luftkonditioneringssystemet är av värmepumpstyp och ger en sval temperatur under varma sommardagar. Under höst, vinter och kalla vårdagar cirkulerar uppvärmt vatten under golvet.

Men skulle man behöva längre räckvidd kan bussen levereras med fler batteripaket, men då monteras dessa på taket. Bussen laddas via CCS typ 2-laddningsuttag eller via en strömavtagare på taket.

Källa: VDL