Rolls-Royce och Škoda JS ska samarbeta kring SMR-utbyggnad

En modell av en Rolls-Royce SMR-anläggning. Bild: Rolls-Royce SMR

Rolls-Royce SMR i Storbritannien har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) med Škoda JS för att utforska samarbetsområden för Rolls-Royce små modulära reaktoranläggningar (SMR), för utplacering både i Tjeckien och bredare centraleuropeiska regioner.

Inom ramen av samförståndsavtalet kommer båda företagen att arbeta tillsammans och undersöka hur Škoda JS kan stödja en effektiv utbyggnad av Rolls-Royce SMR-kraftverk inom områdena kärnteknik och tillverkning över hela Europa.

Partners på nyckelplatser

- Som en fabrikstillverkad produkt - med 90 procent av hela Rolls-Royce SMR-kraftverk byggt under fabriksförhållanden, är det en viktig aspekt av vår internationella leveransmodell att ha rätt partners på nyckelplatser runt om i världen, säger Rolls-Royce SMR affärsutvecklings- och strategichef Alan Woods.

- Vi ser en fantastisk möjlighet att utveckla internationella strategiska leveranskedjepartners från vilka vi kan dra nytta av deras omfattande tillverkningskunskap. Vi är glada över att diskutera dessa möjligheter med en så kompetent leverantör som Škoda JS.

”SMR är en logisk väg”

Škoda JS är specialiserat på produktion av tryckvattenreaktorer (PWR) och kritiska komponenter inklusive reaktortryckkärl (RPV), RPV:s interna delar, styrstavsdrivmekanismer och säkerhetskontrollsystem, med stöd av bredare teknisk design, beräkning och analytiska stödtjänster.

- SMR är en logisk väg som kärnkraftsindustrin tar för att göra kärnkraft mer tillgänglig och överkomlig inom den närmaste framtiden, säger Škoda JS:s kommersiella direktör Milos Mostecky.

- Våra butiker i Pilsen designades ursprungligen för att tillverka komponenterna till 440 megawatt stora reaktorer. Potentialen för att utnyttja vår ingenjörs-, tillverknings- och underhållskapacitet och know-how för SMR-projekt i Europa är därför betydande.

Rolls-Royce SMR är en 470 elektriska megawatt baserad på en liten PWR. Det kommer att ge konsekvent baslastgenerering i minst 60 år. 90 procent av SMR, vilket är cirka 16 meter gånger 4 meter.

Montering av prefabricerade, förtestade moduler

Anläggningen kommer att byggas i fabriksförhållanden, vilket begränsar aktiviteten på plats främst till montering av prefabricerade, förtestade moduler vilket avsevärt minskar projektrisken och har potential att drastiskt förkorta bygga scheman.

Designen godkändes för granskning av generisk design i mars i år, när Storbritanniens avdelning för affärs-, energi- och industristrategi bad landets kontor för kärnkraftsreglering tillsammans med miljötillsynsmyndigheterna för England och Wales att påbörja processen.

Rolls-Royce SMR-ordförande Paul Stein berättade för nyhetsbyrån Reuters i april att han hoppas få regulatoriskt godkännande för designen i mitten av 2024, med den första enheten som producerar kraft till 2029.

Även i Nederländerna

I november 2020 undertecknade Rolls-Royce och det tjeckiska bolaget ČEZ ett samförståndsavtal för att utforska potentialen för små modulära reaktorer i Tjeckien. I juni i år köpte ČEZ Skoda JS.

Nyligen tecknade Rolls-Royce SMR även ett exklusivt avtal med det nederländska kärnenergiutvecklingsföretaget ULC-Energy BV för nära samarbete kring utbyggnaden av Rolls-Royce SMR-kraftverk i Nederländerna.

Rolls-Royce SMR har även MoUs på plats med Estland och Turkiet.

Källa: World Nuclear News