Alexander Dennis satsar på egna el-och vätgasbussar

BYD ADL Enviro400EV är den helt elektriska, noll-emission dubbeldäcksbussen från BYD och Alexander Dennis. Foto: Alexander Dennis

ADL är en stor busstillverkare för främst Storbritannien, Irland och Nya Zeeland, men även Hong Kong finns på kundlistan. Elektrifiering har varit ett hett ämne de senaste åren och för att snabbt komma in på banan här ingick ADL ett ganska intimt samarbete med den stora kinesiska tillverkaren BYD. 

En gång i tiden marknadsfördes engelska fordonsprodukter i Norge under parollen "Be critical, buy British".

 En marknadsandel på 12,5 procent

Nu gick utvecklingen i en lite annan riktning efteråt, men i dagens elektrifierande värld ska tillverkare som den ärkebrittiske busstillverkaren Alexander Dennis inte försummas.

Alexander Dennis Limited (ADL) idag är ett dotterbolag till NFI Group Inc., som är en av världens ledande globala busstillverkare.

Detta samarbete har varit så framgångsrikt att samriskföretaget BYD-Alexander Dennis är det näst största i den europeiska registreringsstatistiken (efter VDL) för första halvåret i år med

Enbart BYD (på andra marknader än de som täcks av BYD-Alexander Dennis) låg på 5,6 procent.

Ett samarbete som ger så goda resultat kastas naturligtvis inte överbord, men nu har ADL meddelat att bolaget även kommer att satsa på egenutvecklade elbussar och bussar med bränsleceller. 

Kommande punkter

Redan mot slutet av nästa år kommer ADL på banan med en mindre elbuss och en helelektrisk dubbeldäckare. Det är produkter som uppenbarligen är tänkta att komplettera programmet BYD-Alexander Dennis levererar.

ADL säger inte så mycket om de kommande produkterna, mer än att de kommer att ha en "fenomenal design" och att fordon för Storbritannien och Irland kommer att byggas i Storbritannien. Det måste innebära att ADL kommer att bygga även i andra delar av världen, eventuellt i samarbete med oberoende busstillverkare. 

ADL säger i pressmeddelandet att den nya bussplattformen har en flexibilitet som gör det enkelt att anpassa de kommande bussarna till lokala förhållanden.

ADL har nyligen meddelat en order på dubbeldäckare till Hong Kong. Dessa bussar kommer självklart att byggas på den nya ADL-plattformen.