Holländska VDL är den största leverantören av elbussar i Europa under första halvåret 2022 när det gäller registrerade enheter. Och allt fler stadsbussar får eldrift i vår del av världen.
Faktum är att 27,6 fler elektriska stadsbussar registrerades under första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Efter VDL följer samarbetsföretaget BYD/Alexander Dennis (England) och kinesiska Yutong.
Precis som för personbilar finns det ett starkt inslag av "nya" leverantörer. Det har bland annat resulterat i att Volvo fallit till 10:e plats i elbussregistreringar samtidigt som Scanias andel är så blygsam att märket hamnat under "Övrigt". Och totalt sett har de kinesiska leverantörerna stärkt sin andel i Europa.
Exklusiv HVO eller biodiesel
Analysbyrån Chatrou CME Solutions har lämnat siffrorna. Företaget har följt utvecklingen av bussar med alternativa drivlinor i Europa i mer än 10 år. Här ska tilläggas att bussar som går på HVO eller biodiesel inte räknas, då de inte har en alternativ drivlina.
Vidare bör det också noteras att med "Europa" menar byrån EU + Storbritannien, Island, Norge och Schweiz, medan Slovakien, Bulgarien, Kroatien, Cypern och Malta inte ingår.
Och så lite mer till siffrorna:
Under första halvåret i år registrerades 1 768 elbussar i det nämnda området. Av länderna "vann" Storbritannien med 350 elbussar. Sedan följer Tyskland (246), Frankrike (236), Danmark (151), Sverige (131). Norge (128), Polen (101), Nederländerna (93), Italien (61) och Finland (54). Andra länder registrerade färre än 50 elbussar under första halvåret i år.
Antalet bussar med vätgasdrivna bränsleceller är fortfarande blygsamt. Vid utgången av första halvåret fanns det totalt 10 271 batterielbussar och 323 bränslecellsbussar i de länder som ingick i analysen.
Till märkena
Nedan presenteras fördelningen mellan varumärkena. Nedan visas ordning, antal registrerade elbussar och marknadsandel för elbussar under första halvåret i år.
1. VDL 242 bussar, 13,7 procent
2. BYD-Alexander Dennis 221 bussar, 12,5 procent
3. Yutong 217 bussar, 12,3 procent
4. Mercedes-Benz 205 bussar, 11,6 procent
5. Iveco-Heuliez 143 bussar, 6,3 procent
6. MAN 115 bussar, 6,4 procent
7. Solaris 104 bussar, 5,9 procent
8. BYD 99 bussar, 5,6 procent
9. Wrightbus 81 bussar, 4,6 procent
10. Volvo 66 bussar, 3,7 procent
11. Bluebus 61 bussar,
13. Karsan 35 bussar, 2,0 procent
13. Ebusco 33 bussar, 1,9 procent
14. Van Hool 20 bussar, 1,1 procent
15. Övriga 127 bussar, 8,2 procent
Källa: Norska Busmagasinet