Wärtsilä invigde en av koncernens största investeringar någonsin: ett nytt teknologicentrum i finländska Vasa

- Marin- och energiindustrin håller ett accelererande tempo för att uppfylla målen för minskade koldioxidutsläpp. Sustainable Technology Hub (STH), som är ett världsledande center för forskning, innovation, ingenjörsvetenskap och tillverkning innebär början på en ny era för Wärtsilä. Genom att dra nytta av befintlig innovativ teknik kan vi påskynda utvecklingen av framtidssäkra motorer som kan drivas med hållbara bränslen. Därför kan vi nu påvisa att en koldioxidneutral framtid är realistisk, säger Håkan Agnevall, VD och koncernchef för Wärtsilä. Foto: Wärtsilä Corporation

Vasa står i centrum för verkstadskoncernens gröna omställning. Men det kommer att ta lång tid innan planerna på utsläppsfria motorer blir verklighet.

Vd Håkan Agnevall, styrelseordförande Tom Johnstone och arbets- och näringsminister Mika Lintilä (C) tryckte gemensamt på invigningsknappen.

– Det har varit en fantastisk vecka, lite som att ta en examen.

Pressrepresentanter och politiker

Så sammanfattade vd Håkan Agnevall sina känslor vid invigningen av Wärtsiläs nya teknologicentrum i Vasa.

Hundratals inbjudna kunder, investerare, pressrepresentanter och politiker var samlade i den splitternya industrihallen på ön Vasklot för att se då Agnevall tillsammans med styrelseordförande Tom Johnstone och arbets- och näringsminister Mika Lintilä (C) tryckte på den ceremoniella, röda invigningsknappen.

Stor investering

Det har gått fyra år sedan Wärtsilä fattade beslutet om att bygga centret, som går under namnet Smart technology hub. Prislappen på 250 miljoner euro gör det till en av bolagets största investeringar någonsin.

Wärtsilä är fortfarande i huvudsak en tillverkare av kraftverk och fartygsmotorer. Men som Agnevall ser det har bolaget en tydlig uppgift på vägen mot de klimatmål som stakades ut i Parisavtalet. "Dekarbonisering" är termen som vd:n vill använda. Där spelar teknologicentret en central roll.

– Bara sjöfarten i sig står för 2–3 procent av världens utsläpp. Det är det som gör det så motiverande att jobba här: att vi har ett så konkret mål, säger Agnevall, som kom till bolaget från Volvo Bussar hösten 2020.

Källa: Wärtsilä