BloombergNEF förutspår: Grön vätgas kommer att bli betydligt billigare

Nyligen lämnade ett fartyg lastat med grå vätgas Victoria till Japan. Foto: BNEF

Kostnaden för att producera grön vätgas sjunker i en takt så att det redan 2030 kan vara billigare att producera än att producera blå vätgas, bedömer BloombergNEF.

Blå vätgas produceras av naturgas så att de resulterande koldioxidutsläppen fångas upp och lagras. Problemet med CCS-teknik har dock länge varit dess lönsamhet. Grön vätgas tillverkas i sin tur av vatten med el som produceras från förnybar energi.

Relativ dyr

BloombergNEF förväntar sig att produktionen av grön vätgas kommer att vara billigare senast 2030 i alla de 28 länder som modellerar den.

Denna grupp inkluderar USA, där gasen är billig, och Japan och Sydkorea, där förnybar el hittills varit relativt dyr. I jämförelsen inkluderar europeiska länder t.ex. Storbritannien, Italien, Frankrike, Sverige och Tyskland.

Olje- och gasbolag gör gärna vinster, men de vill också se miljövänliga ut. De blickar på blåvätgasproduktion, men tar samtidigt risken för ökade kostnader om de inte är tillräckligt snabba i sina affärsstrategier.

BNEF anger 2030 som ett viktigt kulminationsår. Företagen har alltså åtta år på sig att bygga anläggningen och göra den lönsam.

Revolutionerar vätgasmarknaden

Enligt BNEF är det lämpligaste och enklaste sättet att byta anläggningar från produktion av blåvätgas till produktion av grön vätgas, så länge tekniken – i synnerhet när kostnaden för elektrolys blir tillräckligt låg.

Till och med grå energi från fossila bränslen utan CCS kan kosta mer än grön vätgas i 16 av de 28 länder som modellerat till 2030. Detta skulle revolutionera vätgasmarknaden.

Enligt International Renewable Energy Organization (IRENA) är Australien bäst lämpat att dra fördel av denna förändring tack vare dess rikliga förnybara energiresurser. Det australiensiska finansbolaget Twiggy Forrest har redan investerat miljarder dollar i projekt inom denna sektor.

Annat ansikte

Men Australien har också ett annat ansikte när det gäller att tackla klimatförändringarna. Nyligen lämnade ett fartyg lastat med grå vätgas Victoria till Japan.

Fartygets last är inte bara den första i sitt slag i världen, den är också den mest förorenande delen. Denna vätgas tillverkas av flytande brunkol. Australiens energi- och miljöminister Angus Taylor önskade ändå fartyget en trevlig resa.

Källor: Clean Techica och BNE