Nya speciella däck för elektriska stadsbussar

På bilden ovan ser vi att däcksidan är märkt med "Electric Drive Ready" och längst till höger finns 3 PMSF-symbolen. Foto: Goodyear

Elektriska stadsbussar och räckvidd är ett återkommande tema. Nu har däcktillverkaren Goodyear lanserat ett separat däck för den här typen av fordon.

Rullmotstånd är en av de avgörande faktorerna för räckvidden för alla elfordon. Det nya däcket med beteckningen Urbanmax MCA HL+ har utvecklats just för att minimera rullmotståndet.

Men det är inte bara lågt rullmotstånd som kännetecknar det nya däcket. Här har man även tagit hänsyn till en ökad totalvikt orsakad av tunga batteripaket. Däcket är en vidareutveckling av ett annat stadsbussdäck, Urbanmax MCA, som enligt Goodyear är känt för att ha en lång livslängd.

HL+ ska orsaka endast lite ljud, behärska den krävande ytan som finns i många städer och motstå sidoförslitning vid låga svängradier. Däcket har bland annat robustare sidoväggar.

Däcket ska också vara konstruerat för alla typer av väder. Den har faktiskt 3 PMSF-märkningar och är därmed godkänd för vinterbruk. Däcket levereras i dimensionen 275 / 70R22,5 och kan monteras i alla lägen på bussen.

Däcket har även integrerade RFID-insatser som gör det enkelt att identifiera det enskilda däcket, vilket är viktigt för däckhanteringen i en stor bussflotta med många hjul.

Monterat på bussar med förbränningsmotorer kommer däcket att ge fördelar i form av lägre bränsleförbrukning på grund av lägre rullmotstånd.

På bilden ovan ser vi att däcksidan är märkt med "Electric Drive Ready" och längst till höger finns 3 PMSF-symbolen.