Sommaren 2018 investerade en av de tunga aktörerna inom oljebranschen för första gången i ladd lösningar för elbilar.
Om man tittar på BP:s egna prognoser kommer det därför inte som någon överraskning att det brittiska gas- och oljebolaget tidigare i somras valde att köpa Storbritanniens största elbilsoperatör Chargemaster för drygt 1 miljard danska kronor.
BP tror uppenbarligen att elbilen är här för att stanna. En tillväxt i elbilsbeståndet i Storbritannien från 135 000 2017 till 12 miljoner DKK år 2040, lyder prognosen från BP. Därmed kommer elbilar att skicka traditionella bensin- och dieselbilar ut i nödkörfältet. En trend som BP räknar med kommer att gälla alla marknader i världen.
En välkommen förändring för klimatet, men en allvarlig huvudvärk för företag som BP, som lever på att hitta, förädla och sälja den bensin och diesel som har hållit igång trafiken hittills.
Lösningen är enkel om man frågar BP. Utöka det befintliga nätverket av bensinstationer med ladderbjudanden, samtidigt som du sätter upp och utvecklar ladd möjligheter under BP-namnet i parkeringshus, på privata tomter och hos stora företag.
- På BP tror vi att snabb och enkel laddning är avgörande för att stödja en framgångsrik utbyggnad av elbilar. Genom att kombinera BP:s och Chargemasters expertis, erfarenhet och tillgångar når vi ett avgörande steg mot att erbjuda konsumenter snabbladdning vid BP:s bensinstationer över hela Storbritannien, vilket kommer att göra BP till den största leverantören av energi för CO2-vänliga transporter, sa Tufan Erginbilgic, vd för BP:s försäljningsdivision, när företaget lanserade sitt förvärv av Chargemaster.
Shell förbereder sig för krig mot kunder
BP är inte ensamt om sitt intresse för elbilsinfrastruktur. Den brittisk-nederländska oljejätten Shell har också satsat stort på att ladda elbilar. Det har skett i form av expansionen av Shell Recharge, som erbjuder laddstationer på den brittiska marknaden, och det har inte minst skett i och med förvärvet 2017 av New Motion i Nederländerna, som med 100 000 användare är en av Europas största leverantörer av laddning för elbilar.
Senaste flytten från Shell kom nyligen, då bolaget slutförde en finansiering av entreprenörsföretaget Ample, som har fått 31 miljoner danska kronor från bland annat Shell och Repsol för att utveckla en ny teknik för laddning av elbilar. En teknik som företaget än så länge är väldigt tysta om.
- Elbilar inom person- och godstransport ökar sakta men säkert sina marknadsandelar. Genom att kombinera Amples teknologi med Shells befintliga nätverk av detaljhandel och bensintankar kommer vi att ha en position där vi kan utveckla detta nya affärsområde mycket snabbt", säger Steve. McGrath, investeringschef på Shell Venture, när han avslöjade investeringen tidigare till Energy Watch.
I Danmark är det fortfarande bara de stora energibolagen som har satsat på att ladda elbilar. I dagsläget ägs å ena sidan Clever främst av Seas Nve, och å andra sidan är Eon marknadsledare. Dessutom erbjuder Tesla en egen lösning till köparna av den amerikanska elbilen.
Ørsted investerade, på den tiden som företaget fortfarande hette Dong, i det nu ökända Better Place, som gick ner efter några år på marknaden med gigantiska investeringar i batteribytesteknik.
Bensinbolagen i Danmark har hittills avstått från att gå in på marknaden för elbilar, men mycket tyder på att oljeindustrin nu verkligen fått upp ögonen för marknaden för elbilsladdning, säger Casper Kirketerp-Møller, vd på Clever.
- Sammantaget är BP:s förvärv av Chargemaster ytterligare en signal om att oljeindustrin har insett att fossila bränslen inte är en del av framtiden, och därför gör de en miljardinvestering i ett befintligt nät.
Energibolagen gick först och investerade i den avgörande infrastrukturen. Vi upplever nu att oljeindustrin följer efter. Marknadspotentialen är enorm, så vi välkomnar konkurrensen varmt - även oljeindustrin", säger Casper Kirketerp-Møller.
Clever har hittills inte gått med vinst i Danmark men i form av Seas-Nve har ett väl vadderat ägande som hittills stått klart med nödvändigt kapital.
Oljeindustrin har framför allt kapital. Casper Kirketerp-Møller fruktar dock inte att jättar som BP, Total och Shell ska gå in på den danska marknaden i massor och urholka Clevers affärsmodell.