Solaris lanserar eldriven minibuss

Lanseringen av föregångaren till Urbino 9 LE electric, Urbino 8.9 LE electric, ägde rum redan för tio år sedan. Foto: Solaris

Polska busstillverkaren Solaris har lanserat företagets senaste batteribuss, Urbino 9 LE electric.

Som namnet antyder är detta en 9 meter lång låggolvbuss. Tillsammans med Urbino 15 LE electric är det en förlängning av det standardiserade programmet för fjärde generations Urbino. 9-meterbussen kan också levereras i både klass I och klass II.

Den är därför lämplig för både omkörning och intercitytrafik. Fordonet är lämpligt för trånga stadskärnor, men smidig också i krävande topografi med smala bergsvägar, försäkrar tillverkaren.

Urbino 9 LE electric är utrustad med en centralt monterad elmotor med en effekt på 220 kilowatt (motsvarande 299 hk).

Motorn har vätskekylning. Energin lagras i Solaris High Energy-batterier som kan lagra mer energi än konventionella batterier. Det här är batterier som huvudsakligen laddas över natten. Maximal batterikapacitet är 350 kilowattimmar. Alternativt kan kunderna välja Solaris High Power-batterier som är lämpliga för snabb laddning.

Laddningsalternativ

Batterierna kan laddas antingen med hjälp av en kontakt eller strömavtagare. Förutom en vanlig strömavtagare kan en strömavtagare avsedd för snabb laddning levereras. En helt ny strömavtagare har också utvecklats som gör det möjligt att ladda från högre höjd. Detta är avsett för användare som har elektriska bussar i olika höjder. Men Solaris är mycket flexibel när det gäller att leverera laddningsalternativ som är lämpliga för befintlig infrastruktur eller planerad framtida infrastruktur.

Trots kompakta dimensioner är det maximala antalet sittplatser 27, och det finns olika lösningar när det gäller ståplatser. Det finns också möjligheter för rullstolsutrymmen, liksom säten med ISOFIX för säker transport av små barn i barnstolar.

Bekvämlighet

Nya Urbino 9 LE electric har enligt tillverkaren ökat komforten jämfört med sin föregångare, Urbino 8.9. Bland annat har det varit ett större avstånd mellan sätena för att uppfylla Bus Nordic-standarden.

Dessutom har takhöjden på baksidan av bussen förbättrats. Fordonet kan levereras med alla typer av luftkonditionering från Solaris, inklusive luftkonditionering med värmepump. Detta ökar energieffektiviteten och därmed också räckvidden, vilket Solaris inte säger något om i sitt pressmaterial.

Redan före lanseringen har Solaris kontrakt för leverans av ett antal Urbino 9 LE -elektriska, främst till polska städer, men också till Bolzano i Italien. Solaris har stor erfarenhet när det gäller bussar utan utsläpp. Företaget har levererat nästan 3000 sådana fordon till kunder i ett antal länder.