Tyska valåret förväntas ge den största ökningen av utsläpp sedan 1990

Mobila och stillastående utsläpp inom transportsektorn hotar målet för minskning av CO2 i Tyskland. Foto: Creative Commons Lic.

Tysklands största ökning av koldioxidutsläpp sedan 1990 väntas bli verklighet innan 2021 tar slut. En ledande tankesmedja efterlyser snabb handlingsplan av nästa regering.

Med 47 miljoner ton uppskattade koldioxidekvivalenter förväntas Tyskland göra sin största utsläppsökning 2021 sedan det internationella referensåret 1990. Det visar beräkningar som tankesmedjan gjort i Berlin Agora Energiewende på grundval av data från första halvåret.

Skrytsam ton

I både ett lägsta och högsta scenario ökar Tysklands koldioxidutsläpp med mellan 20 och 73 miljoner ton jämfört med förra året, när landet skröt över att ha nått sitt officiella mål om en minskning med 40 procent.

Med prognosen om ett fall på 37 procent år 2021 jämfört med 1990, ligger Tyskland nu istället efter sitt klimatmål för 2020.  

- Det visar att den förmodade framgången med en utsläppsminskning på 40 procent förra året inte var effektivt klimatskydd, utan en, dagslända orsakad av corona och extraordinära förhållanden. År 2021 är vi tillbaka på ruta ett, säger Patrick Graichen, chef för Agora Energiewende.

Tankesmedjan varnar för att den förväntade ökningen 2021 inte bara handlar om att komma ikapp det som förlorades under coronakrisen, utan strukturella utmaningar med energiomställningen, inklusive den långsamma expansionen av förnybara energikällor och stillastående utsläpp inom transportsektorn och industrin. 

Stor handlingsplan

- Det är därför vi just nu behöver Tysklands hittills största klimathandlingsplan, underströk Patrick Graichen och uppmanade landets tillträdande regering att sätta sin kurs mot klimatneutralitet under de första 100 dagarna.

- Detta bör omfatta en snabbare utfasning av kol än den nuvarande tidsfristen 2038 och en tredubbling av expansionen av vind- och solvärmeverk.

Låga kinesiska miljöstandarder skrämmer

Tyska Miljöpartiet har tidigare i månaden precis släppt en klimatplan för sina första 100 dagar i en möjlig regering, bland annat med dessa två mål.

Deras kanslerkandidat Annalena Baerbock sade, enligt Reuters, dessutom i Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung att EU bör införa strängare hinder för kinesisk import för att förhindra dumpning och låga miljöstandarder.

- Det kan till exempel vara i form av en tilläggsavgift på företag som har subventionerats på den kinesiska marknaden eller som inte omfattas av miljönormer, säger Annalena Baerbock.

I tidningen Handelsblatt har Karen Pittel, klimatekonom vid Ifo -institutet, kritiserat de tyska partiernas klimatprogram för att inte på ett tillförlitligt sätt kunna uppfylla landets beslutade mål om klimatneutralitet för år 2045.