"EU:s senaste förslag kommer att höja priset på uppvärmning och bensin"

Besinstation i Japan. Som många andra stationer i Japan har denna Shell-station i Hiroshima slangarna hängande från taket. Foto: Creative Commons Lic.

En fond måste hjälpa de EU-länder som drabbas hårdast av prishöjningar på uppvärmning och bränsle, skriver Energy Watch.

- Bensin och diesel för fordon och naturgas för uppvärmning av hus måste täckas av ett system för handel med CO2-kvoter, ETS, som kommer att sänka priserna.

Det är ett av flera förslag som Europeiska kommissionen nyligen presenterade i ett mycket omfattande paket för att uppnå stora klimatmål. Kritikerna anser dock att kvoterna kommer att slå socialt ojämnt.

Detta erkänns av Europeiska kommissionen, som därför samtidigt kommer att starta en fond för att kompensera och hjälpa områden i Europa att anpassa sig till förnybara och mer klimatvänliga energiformer.

- Det är äkta stöd för dem som behöver det mest. Det är äkta solidaritet, sade kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vid en presskonferens.

Transport och byggnader kommer att ingå i ett separat ETS-system, som ursprungligen skapades för nästan 20 år sedan. Från början täckte ETS-systemet kraftverk och tung industri.

Det kommer inte att vara en direkt "skatt" för medborgarna. Det är leverantörerna som måste hantera kvothandeln, medan konsumenterna kommer att uppleva det som en prisökning.

Ledamöter av Europaparlamentet har varnat för att göra transporter och byggnader till en del av en kvothandel.

Speciellt för östeuropéer anses det vara en stor utmaning om man får ett EU-pris för koldioxid genom kompensation genom ett kvotsystem.

Politiker har ropat och erinrat om hur rörelsen "de gula västarna" ibland har förlamat det franska samhället med blockader och oroligheter från hösten 2018 och några år framåt.

De gula västarna uppstod till följd av bränsleprisökningar och utvecklades senare till att inkludera missnöje även på andra områden.

En sådan utveckling måste förhindras av Klimatfonden. Planen är att en procentandel av de medel som samlas in av ETS-systemet för transport och byggnader ska finansieras av fonden.

Fonden måste skicka pengar till medlemsländerna för specifika projekt för att påskynda den gröna övergången, där den ligger mest efter.

Det ursprungliga ETS-systemet kommer att utvidgas till att omfatta sjöfarten, bekräftade Europeiska kommissionen på onsdagen.

Dessutom föreslås en klimattariff som initialt kommer att täcka en handfull sektorer och som tidigast kommer att kosta företag i tredjeländer från 2026.

Det är ett verktyg som stora länder har försökt övertala EU att införa.