ABB gör framsteg i hållbarhet både på racerbanan och till havs

ABB:s teknik stöttar loppen på städernas gator runt om i världen. ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt över 400 000 elfordonsladdare på fler än 85 marknader; mer än 20 000 DC-snabbladdare och 380 000 AC-laddare, inklusive de laddare som säljs via Chargedot. Foto: ABB

ABB FIA Formula E World Championship tävlar för första gången på en anpassad version av racerbanan Circuit de Monaco, som är en passande bakgrund till den senaste teknikutvecklingen inom e-mobilitet

ABB FIA Formula E World Championship återvänder den här helgen till Furstendömet Monaco och utnyttjar för första gången en anpassad version av hela den ikoniska racerbanan, tack vare förbättrad bilprestanda och ökad räckvidd. Eventet kommer att följa strikta covid-19-regler, efter rådgivning från myndigheterna, för att det ska kunna äga rum på ett säkert och ansvarstagande sätt.

Tjugofyra förare kommer i år att sätta sina färdigheter på prov genom 19 varv på den snabba och smala 3,32 kilometer långa stadsbanan där man får tackla de berömda platserna Casino Square, Mirabeau, Grand Hotel Hairpin och Portier. Monaco E-Prix hålls vartannat år och förser en av världens mest välkända vyer med en spännande, helt eldriven racertävling. ABB-ambassadören Sébastien Buemi är den mest framgångsrika föraren på de monegaskiska gatorna i Formel E, han har vunnit två av de tre tävlingar som hållits där.

Theodor Swedjemark, ABB-koncernens kommunikations- och hållbarhetschef, säger: ”Hållbarhet är själva kärnan i ABB FIA Formula E World Championship. I Monaco till helgen kommer serien än en gång att aktivt främja eldriven mobilitet och alternativa energilösningar för att minska luftföroreningarna och bekämpa klimatförändringarna i världen.”

Att man nu använder anpassade versionen av hela racerbanan belyser den hastighet med vilken e-mobilitetstekniken utvecklas – en hastighet som också lyfts fram i de senaste lösningarna som ABB implementerar för att främja en mer hållbar framtid. Dessa framsteg inom e-mobilitet och hållbarhet kommer att synas inte bara på Monte Carlos sägenomspunna gator, utan även i hamnen runt vilken Formula E-bilarna också kommer att tävla: hållbar sjöfart är en annan teknik där ABB är en global ledare. Genom utveckling inom elektrisk framdrivning, datadrivet beslutsstöd och integrerade lösningar för både fartyg och kajkant driver ABB verksamheten mot en marin bransch med nollutsläpp.

Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports, säger: ”ABB:s marinteknik ger större effektivitet och tillförlitlighet för rederierna samtidigt som fartygen byggs för att klara morgondagens krav så att de i slutänden kan drivas på ett mer hållbart sätt. Ett sådant exempel är Azipod® framdrivningssystem, en av våra mest transformativa marina tekniklösningar som i år firar 30 år i drift.”

Azipod®-enheterna möjliggör både bränslebesparingar och minskning av utsläppen. Designen är byggd kring en elmotor, inhyst i en kapsel placerad under fartygsskrovet och som kan vridas 360 grader. Azipod®-enheterna ökar manövrerbarheten, effektiviteten och utrymmet ombord. Den ökade användningen inom den ständigt föränderliga marinindustrin har lett till högre prestanda samtidigt som kryssningssektorn kan göra energibesparingar som motsvarar 1 000 000 ton bränsle.

I hamn kan fartygsutsläppen ha en betydande påverkan på luftkvaliteten eftersom dieselgeneratorer fortfarande ofta används för att ladda batterierna på hybridfartyg.

ABB:s Shore Connection kan istället leverera el som genererats på land, vilket bidrar till hållbarhetsfördelar från elnät till propeller.ABB är huvudpartner i ABB FIA Formula E World Championship, en internationell racingserie för helt eldrivna ensitsiga racerbilar.