Silk Road järnväg levererar CNG bussar till Centralasien

Ankai CNG BUS. Foto:‎: DF7C5200

Anhui Ankai Automobile Co., Ltd, med andra ord; den kinesiska bussfabrikanten Ankai drog stor nytta av den nyligen öppnade internationella godstrafikjärnvägen som förbinder Kina med Europa genom att leverera 70 nya bussar till Kazakstan.

Det var inte heller vilka bussar som helst utan sådana som bedrivs av komprimerad naturgas. Den internationella godsjärnvägen är i sin tur en del av Kinas program för "One Belt One Road" (OBOR), en plattform för ekonomisk och strategisk politik och en modern motsvarighet till antikens "Sidenväg”.

Hela järnvägssträckan, som löper från Hefei genom Xinjiang Urumqi till Kazakstans huvudstad Astana, är drygt 5 000 kilometer lång. För Ankais bussar utgör OBORs kazakstanska centralasiatiska marknad en viktig knutpunkt.

Kazakstan har ett kallt tempererat kontinentalt klimat med en genomsnittlig vintertemperatur på -25° C, och med en maximal lägsta temperatur på -47° C. För att kunna erövra de vidsträckta snötäckta stepperna måste Ankais gasbussar ha tillräcklig prestanda när det gäller effekt och kyla i form av säker konfiguration.

Bussarna är utrustade med bränslevärmare, dubbla glas och andra "värmebeständiga" komponenter för att säkerställa bussarnas problemfria användning i kallt väder.

Källa: Busworld BUSiness