Argentina avskaffar importtullar på elektriska bussar

Kinesiska elfordonstillverkaren BYD har fått tillstånd genom den argentiska presidentens verkställande order att bli en lokal bilfabrikant i Argentina. Som sådan planerar BYD att bidra till en hållbar utveckling och erbjuda elmobila lösningar. Foto: BYD

Argentinas regering har infört 0 procent importtullar på elbussar, i senaste försök att bygga ut en elfordonsmarknad som i sin tur ska bidra till att minska förbrukningen av fossila bränslen efter år av minskande leveranser.

Bussimportörer och - leverantörer kan ta in totalt 350 elbussar tullfritt inom närmaste tre åren, enligt ett presidentdekret som offentliggjordes nyligen i regeringens officiella tidning.

För att få tillgång till skattelättnaden måste importörerna lova att börja producera elbussar lokalt "under minst två år" till en mängd som motsvarar deras import.

Så om en importör inför högst 60 elbussar per företag, måste den producera samma belopp på årsbasis inom två år enligt dekretet. Detta förväntas "stimulera lokal produktion", sade regeringstalespersonen och lovade sänka också importskatten till 2 procent för totalt 2500 elbussar och elbilar, enligt dekretet.

Dekretet meddelar inte vad de tidigare skattesatserna var. Detta är regeringens senaste drag för att bygga ut en EV-marknad. Förra året minskade importtullarna till mellan 0 procent och 5 procent på el-, hybrid- och vätefordon, från tidigare 35 procent.  Syftet är att minska efterfrågan på olja och naturgas, eftersom man räknar med en minskande produktion av dessa energibärare.

Med fler elbussar kan landet minska dieselkonsumtionen. Bussar är den mest använda formen av kollektivtrafik i Argentina. Bussarna står exempelvis för 58 procent av resor i Buenos Aires, enligt uppgifter från stadens transportministerium.

Ökningen av dieselimporten beror delvis på att landets oljeproduktion har sjunkit 44 procent till 478 000 fat per dag idag från en topp på 847 000 fat per dag år 1998.