"Litiumjongaffeltruckar vinner terräng i logistikbranschen"

Denna truck från Linde är utrustad med de energieffektiva och underhållsfria litium-jon-batterierna. The Linde Group, är en tysk företagskoncern med huvudkontor i München. Antalet anställda ligger på drygt 50 000 fördelat på 100 länder. Foto: Creative Common, kredit: LINDE

Elektriskt drivna nyttofordon med litiumjonbatterier (litiumjongaffeltruckar) gör stora framsteg inom internationell logistik, skriver tyska branschtidningen Logistra.

Experter tror att den nya tekniken kan ersätta de konventionella blybatterierna inom några år.

Av detta skäl organiserar logistikspecialtidningen Logistra ett expertforum "Litiumjongaffeltruckar i logistikpraxis" vid intralogistikmässan LogiMAT 2018 i Stuttgart.

Den 15 mars 2018, från 10:00 till 11:30, kommer proffs att presentera en serie projekt på Forum E i Hall 9, inklusive ett antal nya litiumjonstackers. Expertforumet vill också ta reda på hur man identifierar lönsamma applikationer.

Fördelarna med litiumjonbatterier är enligt experterna, att de är underhållsfria och kan laddas utan skadliga effekter. Speciellt i samband med intensiva multi-shift-operationer uppnår användaren tidsbesparingar och därmed kostnadsfördelar jämfört med blybatterier, eftersom inga fler batterier behövs.

Dessutom förorsakar laddning av litiumjonbatterier inga avgaser och eftersom ingen blåsyra används, har laddningstekniken också en lägre säkerhetströskel. Detta sparar utrymme och organisatoriska ansträngningar i många applikationer.

Litiumjonbatterier är visserligen dyrare än blybatterier men de har betydligt längre livslängd och därmed högre restvärden. Dessutom kan mellanladdningen ofta genomföras med hjälp av mindre batterier.

Allt fler lager och industrier väljer idag truckar utrustade med litium-jon-batterier framför traditionella bly-syra-batterier. En stor fördel med teknologin är att laddningen går både snabbare och enklare, samtidigt som mer energi kan lagras i samma batteriutrymme vilket möjliggör flerskiftsarbete utan batteribyte.

Med fler än 2 500 garanterade laddningar är litium-jon-batteriets livslängd minst dubbelt så lång som hos ett konventionellt batteri. Dessutom är energieffektiviteten i den nya teknologin betydligt bättre. Hos litium-jon-batterierna kan 90 % av den laddade energin användas för att driva trucken vilket kan jämföras med 60 % hos konventionella batteritruckar.

Efter att ha nått sin garanterade livslängd har det även visat sig att litium-jon-batterierna är långt ifrån förbrukade och i snitt har 75 % av kapaciteten kvar vilket innebär att batteriet kan användas i upp till 10 år, eller ännu längre.