Nya elbilar på teknikmässa drar många blickar

David McNew/AFP/TT: Henrik Fisker framför sin nya elbil, Fisker Emotion, på teknikmässan CES. De originella dörrarna kallas fjärils- eller trollslände-dörrar.
Gary Malerba/AP/TT: Danska elbilsdesignern Henrik Fisker framför sin tidigare bil Karma. Arkivbild.

Den danske bildesigern Henrik Fiskers nya bil Emotion ska kunna köras i imponerande 65 mil mellan laddstoppen, och utrustas med självkörande egenskaper, skriver AFP. Bilen ska säljas för 129 000 dollar, motsvarande drygt en miljon kronor. Fisker räknar dock med att kunna erbjuda en billigare variant för omkring 330 000 kronor.

Den sportiga sedanen Emotion har två år kvar i labbet innan den är färdig att rulla in hos återförsäljarna, enligt Fisker Inc. Fram till dess hoppas dansken att de har hunnit utveckla snabbladdningstekniken så att det räcker med nio minuters laddning för att driva bilen ytterligare 12,5 mil – snäppet snabbare än vad Teslas så kallade superladdare presterar för närvarande.

Öppnas med ansiktet

Bilbranschen har tagit en allt större plats på CES i Las Vegas i USA – ursprungligen en hemelektronikmässa – under de senaste åren. Teknikjournalister har jämfört utvecklingen med att synen på bilen börjar skifta från ett fordon med förbränningsmotor till en eldriven pryl bland många andra.

Inför mässans öppnande presenterade kinesiska Byton sin nya eldrivna stadsjeep som även den ska vara självkörande. Bilen saknar klassiska dörrhandtag för att minska luftmotståndet – dörrarna öppnas i stället med teknik för ansiktsigenkänning. Byton utrustas med supersnabbt internet genom 5G-teknik, ratten har en inbyggd pekskärm och kupén får dessutom en panoramaskärm som sträcker sig hela vägen från föraren till passageraren i framsätet.

Den Nanjing-baserade uppstickaren räknar med att Byton ska finnas på den kinesiska marknaden under 2019 och i Europa och USA under nästföljande år. Prislappen ska landa på omkring 370 000 kronor.

En brasklapp är dock på sin plats. Emotion och Byton finns ännu inte i handeln, och det skulle inte vara första gången i historien om så aldrig blir fallet.

Liknas vid mobiltelefon

Gordon Strömfelt, elbilsexpert på intresseorganisationen Gröna bilister, säger att de nya elbilsprototyperna är ett tecken på att utvecklingen börjar röra på sig.

Det går fort nu, och det går att jämföra med när smarta telefoner blev vanliga. Apple var först med en Iphone och sedan följde de andra tillverkarna efter, säger Strömfelt till TT.

Att det skapas nya bilmärken som tillverkar elbilar beror på att de är vansinnigt mycket enklare att konstruera än bilar med klassiska förbränningsmotorer. Du behöver inte längre investera i en dyr motorfabrik utan kan köpa elmotorn av en underleverantör precis som du köper vilken komponent som helst.