Mercedes-Benz: Förarlösa fordon röjer snö på flygplats

Dragbilarna som används är fyrhjulsdrivna Mercedes-Benz Arocs 2045 AS, utrustade med den senaste generationen av OM 470 LA-motorn (Euro VI) på 428 hk/2100 Nm. Alla är utrustade med dubbel GPS-spårning (DGPS) och avancerad teknik för fordonskommunikation (V2V-kommunikation). Foto: Mercedes Benz

De fyra 25 meter långa ekipagen med sina 8 meter breda plogar är en mäktig syn när de rullar nerför landningsbanan. Alla utom en är dessutom helt förarlösa. Detta är möjligt tack vare ett sammanlänkande system som kallas Remote Truck Interface där en av lastbilarna är ledare och de andra följer. Alla lastbilarna är likadant utrustade och kan växla mellan att leda eller följa i konvojen. Lastbilarna ingår i projektet "Automated Airfield Ground Maintenance" (AAGM) som Daimler driver tillsammans med flygplatsbolaget Fraport som driver ett 20-tal flygplatser världen över

Den ansvarige föraren väljer en enhet från en flotta med lediga semitrailerkombinationer och definierar denna som "ledbilen". Han använder sedan en kontrollpanel för att definiera nummer och sekvens för de andra fordonen i konvojen. ”Föraren” styr bilarnas plogblad och annan utrustning medan bilarna styrs av varandra och GPS.
Flygplatser med sina inhägnade områden, klara ”vägnanor” och strikta kontroll av fordon är perfekta miljöer för självkörande fordon och snöröjningen är bara ett exempel på hur tekniken kan komma till praktisk nytta.

Oförutsedda snöfall är ett av de största problemen för dagens flygplatser. Genom att en enda person kan utföra en stor del av snöröjningen ökar beredskapen kraftigt. Det räcker med att ha en anställd på stand-by för att snabbt kunna komma igång med snöröjningen. Och just snabbhet är viktigt när det gäller flygplatser.
Samma princip kan också användas för sopning, gräsklippning och en mängd andra underhållsarbete på flygplatser.