ABB pratar digitalisering på Sverigeturné

Johan Söderström, vd för ABB Sverige. Foto: Simon Matthis
Lena Nyberg, chef för Digital Lead på ABB. Foto: Simon Matthis

”Vi har förmågan att förverkliga det som tidigare varit otänkbart”. Med de orden inledde ABB sin Sverigeturné, ”ABB Ability tour”, som hade digitalisering som huvudtema. ABB menar att digitalisering är helt avgörande för svensk konkurrenskraft. Ett måste inom alltifrån energi och industri till transport och infrastruktur när innovation och snabbhet blir allt viktigare.

Begrepp som den fjärde industriella revolutionen, ”smart factory”, agilitet och naturligtvis digitalisering hängde i luften under turnéns första dag på Fotografiska muséet Stockholm tidigare i veckan. ABB Ability tour går nu runt till 10 städer och avslutas i Malmö den 12 december.  

Med slogans som ”Let’s write the future together” visade sig ABB från sin mest självsäkra sida. Men så kan också verkstadsjätten komma att spela en nyckelroll inom digitalisering då den står med det ena benet inom energiteknik och det andra inom automation. Tillförlitlig elförsörjning är nämligen en förutsättning för den digitala transformationen.

ABB har samlat allt sitt digitala kunnande i avdelningen ABB Ability och Lena Nyberg, chef för Digital Lead, berättade bland annat om de nya Ability-center som ABB har öppnat och kommer att öppna runtom i värden. Centren tillhandahåller digitala tjänster åt företag och fabriker.

– Men en förutsättning för den digitala transformationen är tillförlitliga elnät, sade Lena Nyberg.

En utmaning för digitaliseringen kan då, lite överraskande, blir det explosionsartade uppsvinget för elbilar. Det kan sätta elnätet under hård press.

– Om det blir så många elbilar i framtiden ställer det helt nya krav på elnätet, och med fler intermittenta energikällor kommer det kanske inte vara självklart med stabilitet på elnätet.

Andra spännande presentationer på ABB Ablity tour handlade om Boliden, som ABB:s vd Johan Söderström kallade för gruvindustrins Tesla.