Vattenfall Eldistribution expanderar i Jokkmokk

Verksamheten Vattenfall Eldistribution AB etablerar ny elnätkundservice i Jokkmokk. Totalt omfattar verksamheten 32 tjänster och ersätter de jobb inom Vattenfall Accounting som flyttas utomlands.

- Arbetsuppgifterna i den nya servicefunktionen är kvalificerade och administrativa. Vi tror att de passar mycket bra för den redan kunniga grupp av medarbetare som vi har i Jokkmokk idag, säger Annika Viklund, ansvarig för Vattenfalls elnätsverksamhet.

Christer Ljunggren, regionalt ansvarig för Vattenfall i norra Sverige och kollegan Annika Viklund, ansvarig för elnätsverksamheten i Sverige menar att energibranschen är under stor förändring och att det i Sverige kommer introduceras en elhandelscentrisk marknadsmodell som på olika sätt påverkar de olika energiaktörernas verksamheter.

Annika Viklund beskriver hur elnätsbolagen nu behöver ha service för att hantera kundkontakter som kan handla om elnätsspecifika frågor som bland annat nyanslutningar, mätningar, elavbrott och brister i elleveransens kvalitet.

- Jokkmokk är en möjlighet för Vattenfall Eldistribution att få tillgång till befintliga kompetenta medarbetare i en viktig region. Rätt kompetens är en förutsättning för att kunna etablera en kundservice. Här finns en stabil och kompetent personal med lång erfarenhet av IT-system och att stödja personer som ringer in och har frågor och är duktiga på att ge service.

Vattenfall kommer nu påbörja detaljplaneringen, rekrytering av chefer, matcha medarbetare mot rätt jobb på nya kundcentret.

- Min förhoppning är att många av dagens medarbetare matchar väldigt väl mot de nya tjänsterna och tycker att det ska bli spännande att bygga upp den här etableringen, säger Annika Viklund.

Kommunalrådet Robert Bernhardsson är mycket nöjd med etableringen.

- Kommunen Jokkmokk har en stor betydelse för förnybar el som är en viktig kärnverksamhet hos Vattenfall. Och att nu kunna addera till Vattenfall Eldistribution som är den andra delen av Vattenfalls kärnverksamhet känns väldigt tryggt och bra.

Christer Ljunggren, regionalt ansvarig för Vattenfall i norra Sverige menar att Norrbotten och Norrland är mycket viktiga för Vattenfall och påpekar att det var i Norrbotten som allt startade.

- Det var här vi började bygga ut den storskaliga vattenkraften, som gav förutsättningar för industrialiseringen av Sverige och den välfärd vi har idag. Dessutom menar Ljunggren att Jokkmokk har varit, är idag och kommer förbli en viktig kommun för Vattenfall.

- Det är mycket viktigt för oss att vara en ansvarsfull arbetsgivare och aktör i samhället.

Ljunggren redogör även för de stora investeringarna om cirka en miljard per år, där ungefär hälften hamnar i Norrbotten. Fram till 2019 kommer det varje år investeras miljardbelopp i elnätet. Samtidigt påpekar regionchefen att det inte går att garantera något för all evighet, men bedömer att denna lösning med nya elnätkundservice är både hållbar och långsiktig.

- Vi har en energimarknad som är i ständig förändring, och den går fortare än någonsin. Teknikutvecklingen är enorm, likaså digitaliseringsområdet plus att vi behöver arbeta med vår organisation för att vara konkurrenskraftiga och framgångsrika.

2019 beräknas verksamheten vara i full funktion. Kundcentret kommer till en början att inrymmas i Vattenfall Accountings befintliga lokaler, men Vattenfall aktiverar nu dialogen med Jokkmokks kommuns fastighetsfunktion om eventuell ny lokal där samtliga medarbetare i Jokkmokk kan samlokaliseras.