Priset en utmaning för Volvos elbilar

Björn Larsson Rosvall/TT: Priset blir en avgörande faktor i Volvos "miljonprogram" om att sälja bilar med eldrift, tror biltillverkarens vd Håkan Samuelsson.

Näringslivets nya roll för en hållbar framtid står i fokus för en konferens som FN-organet Global Compact håller i Göteborg under två dagar.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson höll öppningstalet, och framhöll att Volvo lagt till hållbarhet som en ledstjärna för bilbyggandet, tillsammans med den tidigare säkerhetsprofilen.

Det är en ny affär. Folk frågar efter nya mobilitetslösningar, sade Samuelsson i sitt tal.

Kommer om två år

I målsättningen om en miljon eldrivna bilar till 2025 ingår både laddhybrider, som Volvo redan säljer, och helt eldrivna bilar. Den första av flera modeller med ren eldrift väntas komma under 2019.

Det blir en modell i 40-serien, som tillverkas i Kina men säljs globalt, säger Håkan Samuelsson till TT.

Han räknar med att el-Volvon ska kunna mäta sig mot marknadsledande Tesla i både räckvidd och tid för laddning.

Man ska komma 40 mil eller så, det tror jag kunderna kräver för att man ska ha en bil att använda på samma sätt som idag.

Att nå de tekniska målen är inte den största utmaningen för de helt eldrivna bilarna, enligt Volvo Cars vd.

Det är vad det kostar som framförallt är den begränsande faktorn, säger Håkan Samuelsson.

Batterier laddad fråga

Hans bedömning är att elbilen, med sina batterier, blir dyrare i inköp än en bil av samma modell med annan motor. Det kompenseras delvis av lägre bränslekostnader.

Men måste nog ändå acceptera att bilen ska vara "affordable" för att få en marknad, framhåller Håkan Samuelsson.

Han anser i första hand att batterierna kan bli billigare, genom produktion i längre serier, konkurrens och nytänkande hos tillverkarna.

Tillgång till laddstationer är också en förutsättning. Dessutom måste man hitta ett sätt att ta hand om, och helst återvinna, batterier som blivit uttjänta efter ett antal års användning.