Mötesplatsen för dig inom energibranschen, maj, 22 2019
Senaste Nytt

Förbud mot bensin- och dieselbilar kräver nya beslut i EU

Bild: IVL.
Bild: IVL.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 08 maj 2019

År 2030 ska det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige enligt regeringens januariöverenskommelse. Men detta kräver nya beslut i EU visar en analys som Åsa Romson, miljöjuridisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet, har gjort på uppdrag av tankesmedjan Fores.

I flera länder inom EU och EES finns förslag att nyförsäljning av bilar som drivs av fossil bensin- och diesel ska förbjudas från år 2025, 2030 eller 2040. Detta framförs på olika sätt i Danmark, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och Norge. I Sverige utlovas detta i januariöverenskommelsen mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

Åsa Romson, miljöjuridisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet, har på uppdrag av tankesmedjan Fores genomfört en analys för att se vilka potentiella hinder som finns i juridiken, med fokus på EU-rätten.

Hennes slutsats är att Sverige inte på egen hand varken kan fatta ett beslut om förbud för försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar eller fossilt drivmedel.

– Sverige är i nuläget förhindrat både att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar och att direkt förbjuda försäljning av bensin och diesel. Det hänger samman med harmoniserade EU-regler som säkerställer funktionen för EU:s inre marknad, närmare bestämt reglerna för typgodkännande av bilar och bränslekvaliteten, säger Åsa Romson.

Analysen visar att Sverige däremot kan ställa högre klimatkrav på drivmedel eftersom det ges sådant utrymme i EU-regleringen.

– Det innebär att det kan vara möjligt att förstärka den svenska reduktionsplikten så att resultatet i praktiken blir en utfasning av fossila drivmedel. Men om EU kommer fram till att en sådan reduktionsplikt skulle utgöra ett handelshinder så går det inte. De laghinder som finns är alltså i huvudsak EU-regler. Sverige kan påverka dem genom aktivt arbete i rådet, parlamentet och de tekniska kommittéerna, säger Åsa Romson.

Annons

Annons

Annons