Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 20 2019
Senaste Nytt

PowerCell får kinesisk uppföljningsorder 

Gengrebild: Powercell.
Gengrebild: Powercell.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 15 apr 2019

PowerCell Sweden har fått en order på S2-stackar från China Fuel Cell Energy Company, CFC, för leverans under andra kvartalet i år. Stackarna skall användas av en busstillverkare i norra Kina för beta-tester i ett antal bussar.

CFC är ett integratörsbolag som under 2017 beställde ett antal bränslecellsstackar av modell PowerCell S2 och bränslecellssystemet PowerCell PS-5 för alfa-tester. Testerna föll väl ut och CFC lägger nu en uppföljningsorder till PowerCell för beta-tester tillsammans med slutkunden som är en busstillverkare verksam i norra Kina.

PowerCell S2 är en mångsidig stack som är designad för fordonsapplikationer och som har en effekt på mellan 1-35kW. Stacken kan enkelt seriekopplas för att nå ännu högre effekter. S2 kan köras på reformerad vätgas, dvs, vätgas som är framställd genom reformering, och är extra tålig mot vätgas med högre föroreningshalter. Dessutom är S2 gjord av rostfritt stål vilket gör att den klarar skakningar och låga temperaturer bättre än konkurrerande grafitteknologi, något som varit avgörande för kunden då testerna skall genomföras i norra Kina där klimatet är kallare.

Det PS-5-system som CFC tidigare beställt är under alfatest hos en av Kinas större telekomoperatörer.

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...