Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 20 2019
Senaste Nytt

Åre värd för klimatneutralt alpin-VM

Bild: ndersc77
Bild: ndersc77
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 05 feb 2019

De alpina världsmästerskapen i Åre har startat och pågår under nära två veckor. Hundratals åkare, funktionärer och mer än 120 000 åskådare väntas komma till byn. Med hjälp av solpaneler, elfordon, batterilager och laddinfrastruktur är Vattenfall en bidragande faktor till att årets tävlingar blir de första klimatneutrala alpina världsmästerskapen.

För att nå dit arbetar VM-organisationen efter en grundligt genomarbetad plan för att minimera arrangemangets miljöpåverkan. Det innebär bland annat att en stor del av transporterna i samband med tävlingarna kommer att ske fossilfritt.

– Vi räknar med att två tredjedelar av energi och bränsle vi använder ska vara fossilfritt. I vissa fall  har vi tvingats använda konventionellt bränsle av säkerhetsskäl, till exempel för räddningshelikoptrar. I andra fall när inte fossilfritt varit möjligt av samma skäl har vi kunnat ersätta fossilbränsle med bättre alternativ, som Ecopar som har markant lägre utsläpp. Det här är första gången ett alpint VM görs på det här sättet så vi är verkligen pionjärer, säger Riikka Rakic, hållbarhetschef för Åre2019 som står för arrangemanget.

Elektriska transporter

För att minska fossilberoendet bidrar Vattenfall bidrar bland annat med laddstationer för ett 30-tal elektriska Audi etron-bilar och omkring tio eldrivna snöskotrar som kommer att gå i skytteltrafik med besökare och funktionärer.

VM-arrangemanget är ISO 20121-certifierat vilket bland annat innebär att all miljöpåverkan kartläggs och utvärderas på ett standardiserat sätt. Mål och åtgärdsplaner har tagits fram för att minska påverkan av allt från transporter och avfall till matsvinn.

– Med hjälp av Vattenfall kommer vi att kompensera för de klimatutsläpp som trots allt återstår. Det görs bland annat genom att köpa certifikat för klimatkompensation som går till investeringar i Gold Standard-certifierade förnybara energiprojekt runt om i världen, säger Riikka Rakic.

Egen elproduktion

Lasse Ejeklint är Vattenfalls klimatcoach och energiexpert som har stöttat med sin expertis.

– Det känns värdefullt vi bidrar till att göra ett stort idrottsarrangemang som detta mindre beroende av fossilbränslen. Dessutom kommer till exempel det soltak som vi byggt på skidförbundets tak vid målområdet här i Åre vara kvar och fortsätta producera el i många år framöver. Det gör att byggnaden kommer att klara en stor del av energibehovet på egen hand. Vi hoppas att Åre blir en förebild för kommande arrangemang, både nationella och internationella. säger han.

Den som är på plats i Åre kan även besöka Vattenfalls paviljong i sponsorbyn. På scenen kommer bland annat representanter för det svenska skidlandslaget berätta om hur de arbetar tillsammans med Vattenfall för att minska sitt klimatavtryck.

När invigningen gått av stapeln den 4 februari inleds VM - tävlingarna den 5 februari med damernas super G och avslutas  den 17 februari med herrarnas slalomfinal.

Det här gör Vattenfall i Åre

  • Solpanel: 380 kvm, produktion: 37.000 kWh förnybar el per år
  • Batterilager: Består av 8 st elbilsbatterier från BMW med smart styrning
  • Laddinfrastruktur: 1 snabbladdare och 20 laddboxar, laddar bl.a. 33 Audi etron under tävlingarna
  • Elektriska fordon: cirka tio elsnöskotrar och andra elektriska arbetsfordon

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...