Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 20 2019
Senaste Nytt

Rivstart för elbilar i år

Anders Wiklund/TT: El och hybridbilar på laddning. Arkivbild.
Anders Wiklund/TT: El och hybridbilar på laddning. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 01 feb 2019

Andelen laddbara bilar accelererade i försäljningsstatistiken för årets första månad. Enligt Bil Sweden uppgick andelen laddbara bilar till 13 procent bland nyregistreringarna i januari. Andelen rena elbilar utgör 41 procent av de laddbara bilarna, vilket också är en ökning.

Totalt sett minskade antalet nyregistreringar 11 procent i januari jämfört med samma period i fjol. Införandet av Bonus malus-systemet den1 juli fjol gjorde att många valde att köpa bil innan dess. Införandet av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) har även lett till förlängda leveranstider, skriver Bil Sweden.

"Dessutom så jämför vi med ett mycket starkt januari förra året, som var den näst bästa januarimånaden någonsin för personbilar", skriver Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Prognosen för 2019 ligger på 335 000 bilar, vilket är en minskning med 5 procent jämfört med i fjol.

Rättad: I en tidigare version förekom felaktigheter angående andelen laddbara bilar respektive elbilar.

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...