Mötesplatsen för dig inom energibranschen, jul, 22 2019
Senaste Nytt

Elbussbatterier utan kobolt

BYD Canada meddelade att St. Albert Transit, STAT, har fått sin andra order på elektriska bussar av typ 4 K9 35 e. STAT beställde totalt 7 bussar. Med leverans av 4 fler bussar är 10 procent av STATs flotta helt elektriskt, vilket gör dem till den största operatören av noll-utsläppsbatteri-el bussar i Kanada. Foto: BYD
BYD Canada meddelade att St. Albert Transit, STAT, har fått sin andra order på elektriska bussar av typ 4 K9 35 e. STAT beställde totalt 7 bussar. Med leverans av 4 fler bussar är 10 procent av STATs flotta helt elektriskt, vilket gör dem till den största operatören av noll-utsläppsbatteri-el bussar i Kanada. Foto: BYD
Publicerad av
Markku Björkman - 23 jan 2019

Busstillverkaren BYD är en av världens största tillverkare av batterier och är uppenbarligen på väg att minska användningen av kobolt i batteriproduktionen.

Redan idag använder företaget inte kobolt i litium-järnfosfatbatterier som används i BYD:s elbussar. Samtidigt arbetar man för att minska användningen av kobolt även i nickel-magnesium NMC-batterierna.

BYD gör stora framsteg i Europa och har fått beställningar för över 100 elbussar från nordiska länder, och totalt 600 från Europa.

Medan den elektriska bussboomen fortsätter i Europa är fler och fler människor minst sagt förargade över situationen i Folkrepubliken Kongo, där en av ingredienserna för batteriproduktionen extraheras. Barn används som slavar och inhemsk krigföring pågår för att möjliggöra export av kobolt från landet.

BYD är en av de största i världen inom batteriproduktion. Det gäller allt mellan mobiltelefoner och elbussar, som vi tar till och från jobbet.

Fabriken, som också är en stor tillverkare av elbilar, bussar och lastbilar, har strikta regler för varifrån råmaterialet för deras batteriproduktion kommer ifrån.

- Några av de batterier vi producerar innehåller kobolt, det gäller särskilt Nickel-Magnesium-batterier. Vi är medvetna om att flera av våra kunder är oroliga över hur vår kobolt extraheras. Men vi kan försäkra alla om att BYDs leverantörer av kobolt följer strikta regler och tar ansvar. Vi använder inte barn i vår batteriproduktion, inte ens där råvarorna extraheras, säger Isbrand Ho till danska Busmagazinet.

Han förstår att det nu har riktats spotlight på precis Kolbolt. Speciellt efter fredsprisvinnaren Denis Mukwege förde problemet på agendan under 2018-års fredsprisceremoni i Oslo. Där påpekade Mukwege att hans land håller på att falla sönder på grund av inbördeskriget och genom den skoningslösa kampen om kobolten i gruvorna.

Ho betonar att BYD är i färd med att minska och företrädesvis avlägsna användningen av kobolt i deras batteriproduktion. Idag använder BYD inte kobolt i litium-järnfosfatbatterier som finns i företagets elbussar.

- Vi fokuserar på var vi hämtar råmaterialet till våra batterier och följer dessutom alla regler. Under utvinningen använder vi endast mekanisk gruvdrift för att minimera miljöpåverkan eller skador på omgivningen.

​​​​​​​I BYD:s litium-järnfosfatbatterier som används i våra elbussar finns det ingen kobolt. Och vi arbetar för att minska mängden kobolt i vår nickel -magnesium NMC-batterier, förklarar Ho.

20 år i Europa

BYD Europe BV, som har sitt huvudkontor i Rotterdam, firar företagets 20 års jubileum i Europa. BYD:s fabrik är idag en av de största inom batteriproduktion och även stor inom produktion av bilar, gaffeltruckar, bussar och lastbilar.

När det gäller elbussar, av vilka företaget har sålt cirka 600 enbart i Europa, förfogar BYD över runt 20 procent av marknadsandelarna i Europa.

Annons

Annons

Annons