Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 20 2019
Senaste Nytt

Irizar säljer sex nollutsläppsbussar till Luxemburg

Alla elektriska bussar från Irizar produceras i Irenas e-mobilitetsanläggning i Aduna i Spanien. Anläggningen är den första i sitt slag i Europa. Foto: Irizar
Alla elektriska bussar från Irizar produceras i Irenas e-mobilitetsanläggning i Aduna i Spanien. Anläggningen är den första i sitt slag i Europa. Foto: Irizar
Publicerad av
Markku Björkman - 15 jan 2019

Luxemburg satsar igen på företaget Irisars nollutsläppsbussar. Företaget Voyages Simon har beställt sex elbussar av Irizar. Det handlar om bussar av 12-metersversionen.

Irizars avdelning för elektrisk rörlighet kommer också att leverera övriga laddningsinfrastrukturen. Avtalet omfattar även underhålls- och reparationstjänster. Antalet Irizars bussar i Luxemburg ökar således till 27 stycken.

Izizars nollutsläppsbuss är utrustad med Irizar Group-teknik, både när det gäller elektronik och komponenter och när det gäller drivline. Batterier och laddningsinfrastruktur som är tillverkade av Irizars avdelning för e-mobilitet, innehåller en elmotor av Alconza.

Den senare har installerats istället för Siemens-elmotorn som finns monterad i den första Irizars elbussversionen. Bussen, som tillverkas i storlekar på 10,8, 12 och 18 meter, representerar faktiskt en omgestaltning av i2e-serien, som lanserades 2014.

 

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...