Mötesplatsen för dig inom energibranschen, jun, 26 2019
Senaste Nytt

8 800 kunder är fortfarande utan el

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 07 jan 2019

Antalet strömlösa kunder minskar, men fortfarande står många tusen hushåll utan ström efter stormen Alfridas härjningar. Även mobiloperatörerna har fortsatta störningar i sina nät.

Arbetet med att åtgärda strömavbrotten längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård går framåt, men fortfarande är det många kunder som är utan el. Det är i nuläget cirka 8 800 kunder som är strömlösa efter stormen Alfrida, varav 8 100 i Roslagen. Under helgen har över 10 000 kunder fått strömmen tillbaka och arbetet fortsätter med oförminskad intensitet.

̶ Vi har full förståelse för att det här är en extremt jobbig situation för våra kunder som varit utan el i många dygn, och vi gör allt som står i vår makt för att så många som möjligt ska få elen tillbaka så snabbt det går, säger Eva Vitell, Kund och Marknadschef Vattenfall Eldistribution AB.

Personalresurser från olika delar av landet och från andra elnätsbolag har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. För närvarande arbetar över 300 skogshuggare, maskinister och montörer i Stockholms län, merparten i Roslagen. Utöver det tillkommer administrativa stödfunktioner, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar, grävmaskiner och bandvagnar.

Felavhjälpningsarbetet bedrivs metodiskt och systematiskt och Vattenfall för en löpande dialog med kommuner och länsstyrelsen för att kunna bistå dem på bästa möjliga sätt och bestämma vilka fastigheter och anläggningar som har störst behov av ström.

Annons

Annons

Annons