Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 23 2019
Senaste Nytt

Gratis tåg och buss i hela Luxemburg

Luxemburgiskt lokomotiv ur serie 4000 -DB BR 185.1. vid stationen i huvudstaden Luxemburg. Foto: Järnvägsbolaget CFL
Luxemburgiskt lokomotiv ur serie 4000 -DB BR 185.1. vid stationen i huvudstaden Luxemburg. Foto: Järnvägsbolaget CFL
Publicerad av
Markku Björkman - 06 dec 2018

Åtgärden förväntas skydda miljön och minska enorma trafikstockningar. Varje dag pendlar cirka 400 000 personer till arbete i Luxemburg, som är huvudstaden i Luxemburg. En stor del av pendlarna kommer från grannländerna, Tyskland, Frankrike och Belgien.

Den tunga trafiken bidrar till en av de värsta trafikstockningarna i världen och till hälsofarlig luftkvalité.

Därför beslutade Luxemburgs nyligen valda regering ta till radikala metoder. Från och med sommaren blir det gratis att ta bussen, spårvagnen eller tåget i Luxemburg. Därmed blir hertigdömet det första landet i världen, som avskaffar avgiften för biljetterna inom kollektivtrafiken.

Det är redan gratis för alla under 20 år att resa med buss och tåg i Luxemburg och för endast 15 kronor kan en vuxen köpa en biljett som varar två timmar - nog för de flesta resor i landet som består av en areal mindre än Fyn.

Fri kollektivtrafik har diskuterats och testats i olika delar av världen för att bekämpa trängsel och för att skydda miljön.

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...