Mötesplatsen för dig inom energibranschen, dec, 17 2018
Senaste Nytt

Unibus beställde avancerad laddningsutrustning från Heliox

Heliox laddningsstationK7A9584, för elbussar i Norges huvudstad Oslo: Foto: Heliox
Heliox laddningsstationK7A9584, för elbussar i Norges huvudstad Oslo: Foto: Heliox
Publicerad av
Markku Björkman - 30 nov 2018

Heliox Bv, tillverkare av laddningsutrustning, har fått i uppdrag att leverera det största bussladdningsnätet i Osloi form av viktig infrastruktur på 9,8 megawatt.

Ordern gäller 40 snabba laddstationer för driften av en flotta med 40 helt elektriska bussar som används av transportbolaget Unibuss.

Heliox måste få igång detta stora projekt inom mindre än 4 månader. De första e-bussarna förväntas starta servicen i Stor-Oslo-regionen under våren 2019.

Det är den andra stora ordern för Heliox från Oslo. För busoperatören Nobina installerade Heliox 8 stycken laddningsstationer av typ Heliox OC 300 kW- för driften av 42 BYD-elbussar.

Unibuss e-bussar, som kopplas automatiskt till Heliox-snabbladdare, är kompatibla med Bus-Up och CCS-plugin-alternativen.

Bus-Up-lösningen använder en takmonterad strömavtagare, ett driftskompatibelt och öppet gränssnitt för snabb laddning.

Fjärrkontrollen säkerställer, enligt Heliox, en hög uppehållstid under hela manövern. Heliox kommer att leverera 12 stycken laddare av typ Heliox OC med en kapacitet på 300 kilowatt och 28 stycken laddare av typ Heliox FAST DC med kapacitet på 50 kilowatt, som är kompatibla med Bus-Up-systemet.

Tio av Heliox Fast DC 50 kW- laddare tillför e-bussen med energi endast med hjälp av CCS plug-in-lösning.

Helioxs OC 300 kW laddar elbussens batteri mellan 2 och 5 minuter. Så kallade över- natten-laddare tillför fordonet helt med energi mellan 3 och 4 timmar.

Helioxs CCS plug-in´s depot laddare erbjuder ett plug & play-alternativ. Föraren behöver bara ansluta laddaren till fordonet och laddningsprocessen startar automatiskt.

Norge har avsikt att avveckla fossila bränslefordon och minska utsläppen av växthusgaser i Oslo upp till 95 procent fram till år 2030.

I egenskap av Europas gröna huvudstad 2019, vill Oslo accentuera stadens gröna stadsutveckling med miljövänligare kollektivtrafik som omfattar elbussar.

Från och med sommaren 2019 kommer det att finnas totalt 115 elbussar på de stora busslinjerna i Oslo och i omgivande områden. 76 av dem är elektriska ledbussar.

Annons

Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten.  Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK
Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten. Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK

Säkert årligt underhåll på Lovisa kärnkraftverk

"årsrevision av 2 reaktorer"

Årsrevisionen av båda reaktorerna vid Lovisa kärnkraftverk, i södra Finland, är slut för i år....

Annons

Annons