Mötesplatsen för dig inom energibranschen, dec, 17 2018
Senaste Nytt

Elhybridflygplan sätts på prov

Elhybridbilar blir allt vanligare, men att tillämpa samma teknik på flygplan medför andra utmaningar. En del av dessa tacklas nu av amerikanska flygingenjörer i syfte att utveckla ett mer hållbart alternativ till fossila flygbränslen.

Flygingenjörerna Gabrielle Wroblewski och Phillip Ansell. Foto: University of Illinois Department of Aerospace Engineering
Flygingenjörerna Gabrielle Wroblewski och Phillip Ansell. Foto: University of Illinois Department of Aerospace Engineering
Publicerad av
Alarik Haglund - 29 nov 2018

En av de stora utmaningarna är enligt Phillip Ansell vid University of Illinois i USA att nuvarande teknik har stora nackdelar när det gäller räckvidd och att man genom att lägga till fler batterier för att kunna flyga längre motverkar målet att göra flygplan så lätta som möjligt.

Tillsammans med kollegorna Tyler Dean och Gabrielle Wroblewski har Phillip Ansell använt sig av simuleringar för att studera prestandan hos elhybridflygplan.

- Vi började med ett befintligt tvåmotorigt flygplan och tittade på hur vi skulle kunna skapa ett elhybriddrivsystem till det genom att använda befintlig hårdvara. Vi ville veta hur bra det skulle prestera, förklarar Phillip Ansell.

Resultaten av studien visade bland annat att ett elhybriddrivsystem kan förbättra bränsleeffektiviteten avsevärt, särskilt för kortdistansflygningar. Studien gjorde det emellertid också möjligt att använda prognoser för lättare batterier för att spola framåt i tiden till omkring 2030.

- Samma flygplan skulle då kunna flyga två och en halv till tre gånger så långt, säger Phillip Ansell.

Annons

Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten.  Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK
Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten. Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK

Säkert årligt underhåll på Lovisa kärnkraftverk

"årsrevision av 2 reaktorer"

Årsrevisionen av båda reaktorerna vid Lovisa kärnkraftverk, i södra Finland, är slut för i år....

Annons

Annons