Mötesplatsen för dig inom energibranschen, dec, 17 2018
Senaste Nytt

Elbussmarknaden boomar i Indien

Edison Electras bussar kommer att testas i trafiken i Indien. Därefter genomförs så kallad homologering och ARAI-certifiering. Bussarna kommer att använda LFE 04 litiumjärnfosfatbatterier, som kommer från CATL, ett kinesiskt tekniskt företag specialiserat på nya batterilösningar. Illustration: Edison Electra
Edison Electras bussar kommer att testas i trafiken i Indien. Därefter genomförs så kallad homologering och ARAI-certifiering. Bussarna kommer att använda LFE 04 litiumjärnfosfatbatterier, som kommer från CATL, ett kinesiskt tekniskt företag specialiserat på nya batterilösningar. Illustration: Edison Electra
Publicerad av
Markku Björkman - 29 nov 2018

Elbussmarknaden i Indien är en snabbväxande marknad, meddelar Busworld India. Flera företag meddelar ökat antal ingångna order. 

Mer än 1,6 miljoner bussar är idag registrerade i Indien, och den offentliga busssektorn bedriver 170 000 bussar och transporterar cirka 70 miljoner människor per dag. Uppgifterna är dock två år gamla.

Den vanligtvis välinformerade indiska tidningen Motorindia rapporterade nyligen att det nyetablerade företaget Edison Electra har mottagit en order för 70 elbussar.

En talesman uppgav i Motorindia att företaget hade redan tidigare fått order på totalt 140 elbussar. Enligt Edison Electra planerar företaget att lokalt montera och leverera elektriska bussar för olika ändamål.

Edison Electra kommer inte att designa bussarna själv. Istället kommer företaget att importera CKD-kit från Kina, men monteringen av bussarna sker lokalt i Hyderabad.  

Motorindia rapporterar också att Edison Electra har bildat en allians med Chengdu Bus Co. Ltd. i Kina, en busstillverkare baserad i staden Chengdu, i Sichuan-provinsen. Alliansen säljer en rad elektriska och plug-in hybridfordon under varumärket Shudu.

Edison Electra bygger även egna EV-laddningsstationer under nätverket "Charge Me Thomas". Det rör sig om DC-snabbladdare med 120 kilowatts-, 180 kilowatts- och 240 kilowattskapacitet. Enligt Edison Electra kan alla CCS- eller GT/1-kompatibla fordon turboladdas inom företagets nätverk. Dessutom erbjuder Edison Electra fordonshantering, energioptimering och säkerhetsteknik.

Annons

Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten.  Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK
Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten. Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK

Säkert årligt underhåll på Lovisa kärnkraftverk

"årsrevision av 2 reaktorer"

Årsrevisionen av båda reaktorerna vid Lovisa kärnkraftverk, i södra Finland, är slut för i år....

Annons

Annons