Mötesplatsen för dig inom energibranschen, dec, 17 2018
Senaste Nytt

Premiärbunkring för tankning av LNG vid Swedegas anläggning i Göteborgs hamn

Bild: Cicci Jonsson.
Bild: Cicci Jonsson.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 27 nov 2018

Nu är det fritt fram för svensk sjöfart att tanka flytande gas vid Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn. Vid premiären bunkrades inte bara flytande naturgas, LNG, utan även flytande biogas, LBG – producerad i Lidköping.

– Det är ett genombrott att kunna erbjuda svensk sjöfart den här unika möjligheten att inte bara ställa om till LNG, utan också successivt öka andelen förnybar gas, säger Johan Zettergren, vd för Swedegas som äger och driver anläggningen.

Med flytande gas som bränsle tar sjöfarten ett stort steg framåt i omställningen från olja till att använda mer miljösmarta alternativ. LNG (flytande naturgas) är i dagsläget det renaste tillgängliga marina bränslet, tack vare de låga utsläppen.

Anläggningen är den enda av sitt slag i Sverige. Den är flexibel och redan från början byggd för att kunna hantera både LNG och LBG, som till sin kemiska sammansättning är i stort sett identiska.

– LNG är första steget. Att gradvis öka mängden biogas är fullt möjligt då teknik och infrastruktur fungerar lika bra för båda gaserna, säger Tryggve Möller, vd för Terntank Ship Management, som investerat i LNG-drivna fartyg, som chartras av NEOT. – Vi är tacksamma för att få arbeta med företag som driver utveckling för en renare sjöfart.

Till premiärbunkringen levererades både LNG:n och LBG:n av det norska företaget Barents NaturGass, som har lång erfarenhet av gasdistribution.

– Vi ser fram emot att vara en del av denna unika lösning där vi kan erbjuda kunderna både LNG och LBG, säger Gudrun Rollefsen, vd för Barents NaturGass.

LBG:n har producerats vid FordonsGas anläggning i Lidköping.

– Ett grönt energiskifte är på gång även på marinsidan och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete, säger Emil Glimåker, vd för FordonsGas.

Tidseffektiv bunkring

Anläggningen är den första i Sverige där fartyg kan bunkra från en fast rörledning, samtidigt som de lastar och lossar sina produkter, vilket sparar tid i hamnen. 2015 införde Göteborgs Hamn en miljörabatt för att öka antalet anlöp av fartyg med LNG i tanken.

– Rabatten har starkt bidragit till att många aktörer vågat ta LNG-steget. Vi vill fortsätta stötta den utvecklingen och förlänger därför rabattperioden med ytterligare två år till 2020, säger Jill Söderwall, Vice President Business Area Energy, Göteborgs Hamn.

Sjöfartens omställning engagerar många i branschen, särskilt i Sverige som har en av världens klimatsmartaste handelsflottor. LNG och LBG kommer att spela en viktig roll i omställningen.

– Jag hoppas att gasleverantörer får upp ögonen för sjöfarten som en intressant användare, och att tillgången på förnybar gas ökar. Varje enskilt steg mot allt hållbarare transporter är viktigt, säger Johan Zettergren.

Annons

Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten.  Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK
Fortum Power and Heat Oy äger två kärnkraftsenheter på Hästholmen i Lovisa. Finlands Strålsäkerhetscentral, -STUK- är en myndighet som övervakar strål- och kärnsäkerheten. Lovisa 1 togs i kommersiellt bruk år 1977 och Lovisa 2 år 1981. Anläggningen i Lovisa är av typen tryckvattenreaktor. Nettoelektricitetseffekten i Lovisa 2 är 502 MWe från 1.11.2016, och i Lovisa 1 507 MWe från 1.10.2017. Foto: STUK

Säkert årligt underhåll på Lovisa kärnkraftverk

"årsrevision av 2 reaktorer"

Årsrevisionen av båda reaktorerna vid Lovisa kärnkraftverk, i södra Finland, är slut för i år....

Annons

Annons