Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 23 2019
Senaste Nytt

Uppvärmt berg ger skönt klimat i DN-skrapan

Bild: Fabege.
Bild: Fabege.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 06 nov 2018

Den välkända DN-skrapan i Marieberg i Stockholm värms och kyls med toppmodern geoenergilagring motsvarande en volym av 1,3 Globen. Under sommaren pumpas 38-gradigt vatten ned i berget som värms upp. När kallare dagar kommer så hämtas värmen upp igen.

Tidningshuset, eller av många Stockholmare mer känd som DN-skrapan, har den unika egenskapen att mängden kyla som används på sommaren motsvarar den mängd fjärrvärme som behövs på vintern. Just detta förhållande gör att lagring av värme under sommaren för att sedan använda under vintern är en attraktiv lösning. I Marieberg har Fabege borrat hela 85 borrhål som är 300 meter djupa. Totalt finns 2,5 mil slang med varm vätska under huset.

- Investeringen har inneburit att vi inte längre behöver köpa någon kyla och att mängden köpt fjärrvärme har minskat med 75 procent tack vare energin i berget, berättar Alexander Carlsson som är driftledare på Fabege.

Den totala besparingen är cirka 2 000 MWh per år, vilket motsvarar uppvärmningen av nära 300 villor. Dessutom ökar värdet på fastigheten då uppvärmningskostnaden går ner.

 

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...