Mötesplatsen för dig inom energibranschen, nov, 16 2018
Senaste Nytt

VDL erhöll ytterligare en stor elbussorder

VDL Citeas SLE-120 Hybrid. Bild: VDL
VDL Citeas SLE-120 Hybrid. Bild: VDL
Publicerad av
Markku Björkman - 04 nov 2018

Efter att har tidigare i år beställt 55 stycken VDL-bussar av typ Citeas Electric, placerade Rotterdams kollektivtrafikföretag RET nyligen ännu en order för 143 bussar.

Den nya ordern består av 103 VDL Citeas SLE-120 Hybrid och 40 VDL Citeas LLE-120 Euro 6.

Från och med 2019 kommer alla de elektriska bussarna att sättas in i linjetrafik i Rotterdam, Schiedam och Vlaardingen.

Hybrid- och dieselbussarna kommer huvudsakligen att användas för regional service i Rotterdam-regionen. Med utbyggnaden av hybrid- och lättviktiga dieselbussar på regionala linjer i Rotterdam-regionen tas ytterligare ett steg närmare en allomfattande övergång till renare kollektivtrafik.

- Med detta steg bidrar vi återigen till uppfyllandet av den nationella regeringens, regionens och RET:s gemensamma hållbarhetsmål, sade Maurice Unck, VD för kollektivtrafikföretaget RET.

Bakre axeln på VDL Citea SLE-120 Hybrid drivs av en elmotor, för vilken elen antingen kommer från batteriet, i vilket fall är det rent elektriskt, eller dieselgeneratorn som i sin tur laddar batterierna. Dessutom används återställd bromsenergi också för att ladda batterierna.

När dieselmotorn är igång, hålls hastigheten så konstant som möjligt för att kunna bibehålla lägsta möjliga ljudnivå.

- Vi hos VDL är mycket stolta över att få fortsätta vår långa historia när det gäller att leverera bussar till Rotterdam och vi är också glada över att våra bussar kommer att bidra till ytterligare koldioxidminskning i staden och därmed till en renare Rotterdam, konstaterade VDL koncernens VD, Willem van der Leegte.

40 Citeas LLE-bussar med en längd på 12 meter sticker ut på grund av deras mycket låga vikt i kombination med bränsleeffektiva Euro 6-motorer. Bränslebesparingarna resulterar inte bara i lägre driftskostnader utan bidrar också till betydande minskning av koldioxidutsläpp. Dieselbussarna är dessutom utrustade med ett startstoppsystem som sparar bränsle.

Annons

Annons

Annons