Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 20 2019
Senaste Nytt

EDF vill sälja hälften av koncernens brittiska vindkraftparker

EDF Energies Nouvelles (EDF EN) vill öka tillväxten på hemmamarknaden i Frankrike och satsar på att uppfylla fem till sex gigawatt av ny förnybar kapacitet till 2030. Foto: Creative Common, kredit: Bru-nO.
EDF Energies Nouvelles (EDF EN) vill öka tillväxten på hemmamarknaden i Frankrike och satsar på att uppfylla fem till sex gigawatt av ny förnybar kapacitet till 2030. Foto: Creative Common, kredit: Bru-nO.
Publicerad av
Markku Björkman - 20 maj 2018

Det franska energiföretaget EDF talar om att sälja 49 procent av sin brittiska vindturbinportfölj i en överenskommelse där de kan samla mer än 6,56 miljarder kronor, skriver Financial Times.

EDF Energy Renewables, det företag som äger de brittiska vindkraftparkerna, äger 23 vindkraftverk på land och i en offshore-park norr om England.

"Det är en stor och diversifierad portfölj, och möjligheten att samarbeta med EDF är troligen attraktiv," säger en icke-namngiven analytiker för tidningen.

EDF Energies Nouvelles (EDF EN) vill öka tillväxten på hemmamarknaden (Frankrike) och satsar på att uppfylla fem till sex gigawatt av ny förnybar kapacitet till 2030.

 

 

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...