Mötesplatsen för dig inom energibranschen, okt, 22 2018
Senaste Nytt

Forskning: Ny konkurrenskraftig produktion av flytande biogas

Bild: Biogas Öst.
Bild: Biogas Öst.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 14 maj 2018

Nya resultat från ett svenskt forsknings-projekt visar hur tillverkning och distribution av LBG kan ske så kostnadseffektivt och miljövänligt som möjligt.

Flytande biogas (LBG) lyfts ofta som en väg för att kunna nyttja biogas i sektorer där komprimerad biogas inte fungerar av praktiska skäl. Detta gäller främst tunga fordon, industri, fartyg och långväga distribution.

Den teknik av LBG-produktion som idag är kommersiellt tillgänglig härstammar från den betydligt mer storskaliga LNG-industrin. Även om förvätskningssteget har skalats ner för att passa den mindre storleken hos en biogasanläggning handlar det fortfarande om stora flöden av biogas vilket gör produktionen onödigt kostsam.

Det finns följaktligen behov av att utveckla nya tekniker som både är billigare, enklare och effektivare än dagens metoder. RISE och SLU har tillsammans utvecklat en reningsteknik för biogas som bygger på att använda ett askfilter inför förvätskningen av biogasen. Genom ett nyligen avslutat forskningsprojekt som genomförts av IVL Svenska Miljöinstitutet, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Research Institutes of Sweden (RISE), Biogas Öst och Gasum, har man kunnat visa att det är tekniskt, praktiskt och ekonomiskt rimligt med att producera LBG med askfiltertekniken samt att förutsättningarna för marknadsuppbyggnad ser goda ut.

Projektet visar att det är möjligt att producera LBG vid småskaliga anläggningar, exempelvis gårdar eller små reningsverk, till en kostnad som är något högre än det svenska dieselpriset för vägtrafik. Produktion av LBG på större svenska biogasanläggningar har ungefär samma kostnader med askfilter som med de mest ekonomiskt fördelaktiga hittills använda teknikerna.

Genom livscykelanalyser kan man uppvisa att miljöpåverkan från LBG-produktion från rågas i Sverige är ungefär 90 procent lägre än för den genomsnittliga MK1-dieseln som användes i Sverige 2017 och som hade ungefär 20 procent förnybart innehåll. Tyvärr begränsas den stora potentialen hos LBG då de branscher där drivmedlet har störst potential helt eller delvis är befriade från energi- och koldioxidskatter. Trots detta har projektets marknadsanalys funnit flera tecken för att förutsättningarna för en ökad LBG-marknad inom de närmsta åren är goda.

Ett antal kraftfulla fordon har nyligen lanserats från bland annat Volvo och Scania och flera tankställen för LBG är planerade i Sverige vilket avsevärt kommer öka tillgängligheten. Ökande kostnader för fossila bränslen till följd av högre skatter och något lägre produktionskostnader till följd av tekniska framsteg ökar attraktiviteten hos LBG som drivmedel.

Europeiska transporter är till över 95 procent beroende av olja, varav 84 procent är importerad. För att diversifiera drivmedelsanvändningen har EU antagit ett direktiv om alternativa drivmedel med ett stort fokus på utbyggnad av metan som energibärare i form av CNG och LNG för fordon i Europa. Ett naturligt steg i denna utveckling är att verka för att ersätta naturgasen med inhemskt producerad förnybar biogas vilket medför stora miljövinster, en ökad energisäkerhet och en trygg självförsörjning av drivmedel.

Annons

Annons

Annons