Mötesplatsen för dig inom energibranschen, jul, 19 2018
Senaste Nytt

Miljövänlig halkbekämpning genom lagrad solenergi 

Östersund valdes som plats för testbanan på grund av de stabila vintrar som behövs för att kunna genomföra testet. Banan ska nu testas under två år. Foto: Trafikverket
Östersund valdes som plats för testbanan på grund av de stabila vintrar som behövs för att kunna genomföra testet. Banan ska nu testas under två år. Foto: Trafikverket
Publicerad av
Markku Björkman - 03 apr 2018

Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.

Testbanan i Östersund har en väg som under sommaren fungerar som en solpanel som lagrar värme i berg. Vintertid kan värmen föras tillbaka till vägen via styrning med väderprognoser och sensorer för temperatur och luftfuktighet.

Miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan minska långa stopp med tung trafik i backar och vara ett bra alternativ på olycksdrabbade vägavsnitt.

– I framtiden kan vi använda tekniken på platser som är särskilt utsatta för halka, eller svåra att komma åt med snöröjning. Syftet är att öka framkomligheten och minska olycksrisken och samtidigt ta hänsyn till miljön, säger Jan Sundberg, projektledare på Trafikverket.

Trafikverket samarbetar med norska Statens vegvesen, Chalmers i Göteborg och Jämtlands gymnasieförbund för att utveckla nya trafiksäkra och miljövänliga metoder att bekämpa halka.

– Målet är att värma Sveriges första väg med sol- och geoenergi inom fem år, säger Olof Stenlund, projektansvarig, Trafikverket.

Tekniken att värma vägar, torg och gångytor förekommer sedan tidigare. Göteborgsbacken på riksväg 40 vid Jönköping är ett sådant exempel. Nu kan metoden förhoppningsvis användas helt med förnybar energi.

Källa: Trafikverket

Annons

Annons

Annons

CaCharge laddar bilen där den står parkerad – hemma och på jobbet. Genom att med hjälp av en AI-baserad lösning effektivt fördela ström mellan bilar, kan CaCharge ladda 50 bilar med en elkapacitet som hade räckt till en enda snabbladdare. På så sätt kan fastighetsägare enkelt satsa på kostnadseffektiva laddplatser. Foto: Creative Commons, kredit: GoranH
CaCharge laddar bilen där den står parkerad – hemma och på jobbet. Genom att med hjälp av en AI-baserad lösning effektivt fördela ström mellan bilar, kan CaCharge ladda 50 bilar med en elkapacitet som hade räckt till en enda snabbladdare. På så sätt kan fastighetsägare enkelt satsa på kostnadseffektiva laddplatser. Foto: Creative Commons, kredit: GoranH

CaCharge arbetar för en massmarknad för elbilar

"Laddplatser för fastigheter"

E-mobility bolaget CaCharge tar in 22 MSEK i finansiering från flertal investerare för att satsa på...