Mötesplatsen för dig inom energibranschen, jun, 22 2018
Senaste Nytt

Tyska städer får införa körförbud för dieselbilar

Trots att dagens dom egentligen endast berör städerna Stuttgart och Düsseldorf betyder den ändå samtidigt att alla tyska städer med dålig luftkvalitet har fria händer att införa körförbud. För det här behövs enligt domstolen inga enhetliga tyska regler utan varje stad kan fatta egna beslut om saken. Foto: Creative Common, kredit: Geralt
Trots att dagens dom egentligen endast berör städerna Stuttgart och Düsseldorf betyder den ändå samtidigt att alla tyska städer med dålig luftkvalitet har fria händer att införa körförbud. För det här behövs enligt domstolen inga enhetliga tyska regler utan varje stad kan fatta egna beslut om saken. Foto: Creative Common, kredit: Geralt
Publicerad av
Markku Björkman - 27 feb 2018

EU har kritiserat Tyskland länge för att man gör för lite för att förbättra luftkvaliteten i städerna. Nu får städerna i Tyskland införa körförbud för dieselbilar för att förbättra luftkvaliteten. 

Den tyska federala förvaltningsdomstolen avslog tisdagen den 27 februari de besvär som hade riktats mot planerade körförbud i Stuttgart och Düsseldorf.

Det handlar om en dom som många tyska dieselförare med skräck har gått och väntat på.

Den tyska federala förvaltningsdomstolen i Leipzig slog nämligen fast att det inte finns några lagliga hinder för de tyska städerna att införa körförbud för att garantera en ren stadsluft.

Helt konkret tog rätten ställning till planerade körförbud i Stuttgart och Düsseldorf.

I de här två städerna gav de lokala förvaltningsdomstolarna redan ifjol grönt ljus för körförbud, men delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen överklagade domarna.

Delstaterna för bland annat fram att det krävs nya enhetliga regler för hela landet.

Gäller alla städer

Genom möjliga förbud försöker man begränsa utsläppen av kväveoxider, så att de gränsvärden som EU ställer upp inte ska överskridas.

I dagens läge kämpar mellan 40 och 60 tyska städer med dålig luftkvalitet. Den sämsta luftkvaliteten har man för tillfället i München.

Sedan gränsvärdena slogs fast år 2010 har miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe vänt sig till domstolar runtom i landet för att få igenom att gränsvärdena också följs.

Miljöorganisationen står också bakom rättsprocesserna i Stuttgart och Düsseldorf.

EU-kommissionen har hotat Tyskland med att ta fallet till EU-domstolen om man inte i snarast ser till att gränsvärdena efterföljs.

Källa. Svenska Yle

Annons

Annons

Annons