Mötesplatsen för dig inom energibranschen, apr, 23 2019
Senaste Nytt

Första LNG-tankern för svåra isförhållanden sätts i drift

Fartyget döptes nyligen i Åbo och fick namnet Coral EnergICE. Foto: Scangas
Fartyget döptes nyligen i Åbo och fick namnet Coral EnergICE. Foto: Scangas
Publicerad av
Markku Björkman - 26 jan 2018

Fartyget klarar drift under svåra isförhållanden i Östersjön. Däcket har utrustats med fotvärmare för besättningen.

Istjocklekar på upp till en meter är inget problem och fartyget kan utan svårigheter anlöpa hamnen i Torneå i 25 graders köld. Fartyget döptes nyligen i Åbo och fick namnet Coral EnergICE. Tankern används för transporter till gasterminalerna i Björneborg och Torneå.

Coral EnergICE är försett med isförstärkt skrov och fartyget är den första LNG-tankern i världen som uppfyller isklass 1A Super. Vidare är fartyget anpassat för flerbränsledrift och kan drivas på LNG.

Däcket är försett med flera lösningar som ska öka komforten för besättningen under de svåraste förhållandena vintertid. Däckskonstruktionerna är uppvärmda för att förhindra nedisning och ute på däck finns moduler där besättningen kan värma fötterna. Också dörrarna är uppvärmda för att de inte ska frysa fast.

Den 164 meter långa LNG-tankern har en kapacitet på 18 000 kubikmeter flytande naturgas och byggdes i tyska Rostock på varvet Neptun Werft. Rederiet Anthony Veder äger fartyget som kommer att vara i tjänst för Skangas, Nordens största leverantör av LNG.

Källa: Svenska Yle

Annons

Annons

Annons

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare. Vätgas produceras av vatten som spjälkas med hjälp av el från vindkraft eller solenergi. Sensorerna behövs både när vätgasen produceras och när den används, till exempel i bilar som drivs med en bränslecell. För att undvika att det bildas lättantändlig och explosiv knallgas när väte blandas med luft, behöver vätgassensorerna snabbt kunna upptäcka läckor. Bild: Yen Strandqvist/Chalmers.

Ny forskning: Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi

Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda...