Mötesplatsen för dig inom energibranschen, aug, 18 2017
Senaste Nytt

Nytt batteri utmanar Tesla

Foto: Pixabay Licens/creative commons
Foto: Pixabay Licens/creative commons
Publicerad av
Jessica Nejman - 08 aug 2017

Entreprenören från Ludvika, Christina Lampe-Önnerud hoppas kunna lansera ett nytt slags batteri som ska kunna utmana Elon Musks Tesla, skriver Dagens Industri. Bland annat ska en grafitfyndighet i Moçambique ge en extra push.

- Vi har ett katastrofalt problem, berättar Christina Lampe-Önnerud, som sedan 2012 driver det lilla företaget Cadenza Innovation från staden Wilton i Connecticut, dryga timmen norr om New York. Det saknas bra batterier i världen.

2005 grundande hon ett batteribolag vid namn Boston-Power, där bland annat Wallenbergstiftelserna investerade, men kom att kliva av 2012.

Christina Lampe-Önnerud har valt att bland annat fokusera på nackdelarna med ett stapelbart litium-jonbatteri, som brandrisk och högt pris. Säkerheten ordnas genom att celler omges av ett keramiskt material, som blandas med aluminiumhydroxid, ett ämne som används i brandsläckare, skriver DI.

Eftersom cellerna är isolerade, kan de läggas nära varandra för att spara plats.

Ett samarbete med den amerikanska aluminiumjätten Alcoa och australiska gruvbolaget Syrah för arbetet framåt.

Cadenza Innovation har gått från tio till tjugo anställda. Christina Lampe-Önnerud vill skapa en revolution inom energiförsörjning, men inte genom någon egen tillverkning.

- Vår affärsidé är att inte producera själva, utan låta andra tillverka, säger Lampe-Önnerud som alltså avser utveckla och patentera en produkt, för att sedan licensiera den till andra. Vi har ingenting emot att stå bakom ridån.

Cadenza Innovation lägger stor energi på batterier för bilar, bussar och grävmaskiner. Senare i år kommer ett samarbete med Fiat Chrysler att resultera i en demo, där en liten Fiat 500 ska drivas av hennes batteriteknik.

- Vi ger dem möjligheterna att göra hela bilen på 96 celler, säger hon apropå de stapelbara enheter som gör hennes batteri anpassningsbart.

Lösningen blir också mindre och effektivare än den som Tesla använder, menar hon.

Någon offentlig första slutkund har inte offentliggjorts ännu, men Christina Lampe-Önnerud säger att ett besked ligger nära i tiden.

- Vi har ett antal stora spelare som sitter och leker med teknologin just nu.

Annons