Mötesplatsen för dig inom energibranschen, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Ny elbusslinje öppnar i Göteborg

Medan elbussarna på dagens linje 55 på denna bild är lite mindre så blir de kommande på linje 16 långa ledbussar för att få plats med många resenärer i rusningstrafiken. Foto: ElectriCity.
Medan elbussarna på dagens linje 55 på denna bild är lite mindre så blir de kommande på linje 16 långa ledbussar för att få plats med många resenärer i rusningstrafiken. Foto: ElectriCity.
Publicerad av
Christer Wiik - 15 jun 2017

Först kom el- och elhybridbussarna som rullar på uppmärksammade linje 55. Nästa steg blir två eldrivna ledbussar som sätts in på linje 16 mellan Sahlgrenska och Eriksberg om ett år. Parterna i ElectriCity-samarbetet, bland andra Göteborgs Stad och AB Volvo, har nu beslutat att utöka trafiken med elbussar i staden. Det framgår av ett pressmeddelande från Göteborgs stad.

I juni nästa kommer två eldrivna ledbussar att sättas in på huvuddelen av dagens stombusslinje 16 som går mellan Högsbohöjd i väster och Eketrägatan på centrala Hisingen via centrala stan. De två eldrivna ledbussarna kommer att ha sina ändhållplatser vid Sahlgrenska sjukhuset och Eriksbergstorget. Där kommer Göteborg Energi att bygga nya laddstationer och hållplatsfunktioner för elektrifierad kollektivtrafik med hög kapacitet i form av långa ledbussar.

De båda eldrivna ledbussarna blir prototyper, alltså bussar som ännu inte serietillverkas. De kommer allra först att gå i demonstrationstrafik mellan Nordstan och Frihamnen när segeltävlingen Volvo Ocean Race kommer till Göteborg i mitten av juni nästa år. Därefter sätts de in på linje 16.

– Göteborg har en stark fordonsbransch och är Nordens logistiknav. Det innebär att vi har fördelen att tidigt få vara med och testa möjligheterna med framtidens teknik. Det är spännande och vi lär oss mer tillsammans med samverkansparterna i ElectriCity än på egen hand. Dessa lärdomar tar vi med oss in i stadsutvecklingen nu när Göteborg växer till en nära storstad. Framtidens tysta fordon utan avgaser gör stadsrummen ännu mer attraktiva för människor att bo, verka och vistas i. Jag är glad och stolt över att samarbetet varit så framgångsrikt att vi nu gemensamt vill gå vidare i nästa fas, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborgs Stad.

Ulrika Frick, ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, säger:
– Vi vet att invånarna i Västra Götaland vill ha fler elbussar, och att de som idag reser med linje 55 är väldigt nöjda. Vi vill få fler att välja bort bilen, minska utsläppen och bullernivåer. Elbussar bidrar till att nå dessa mål och vår uppgift är att skapa framtidens kollektivtrafik.

Fakta: ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. ElectriCity startade 2013. Samarbetspartners är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

 

 

Annons