Mötesplatsen för dig inom energibranschen, okt, 17 2017
Senaste Nytt

1650 nya laddpunkter för elbilar

Bild: Energimyndigheten
Bild: Energimyndigheten
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 01 mar 2016

Klimatklivet har hittills beviljat stöd för 105 ansökningar som ska bidra till att förbättra Sveriges laddinfrastruktur för elfordon. Detta beräknas resultera i 1650 nya laddstationer runt om i landet och är betydande för utvecklingen av Sveriges laddinfrastruktur. Detta skriver Energimyndigheten i ett pressmeddelande.

- Det är glädjande att det har kommit in, och nu beviljats, så många ansökningar om laddinfrastruktur. Det är många aktörer som vill bidra till omställningen av transportsektorn. Ett ändamålsenligt ekosystem av laddmöjligheter är viktigt för att få fler elfordon och minska fossilberoendet på vägarna, säger Anders Lewald, samordnare vid Energimyndigheten i pressmeddelandet. De flesta beviljade ansökningarna berör etablering av publika laddstationer där alla får ladda. Det finns två typer av laddeffekter för laddstationer, normalladdning, som innebär mindre än 22 kilowatt, och snabbladdning, mer än 22 kilowatt. Av de beviljade ansökningarna är 1090 normalladdare och 570 snabbladdare. Att ha publika laddstationer är viktigt för att få fler elfordon då det skapar förtroende och möjliggör god rörlighet.

Behövs införas fler möjligheter att ladda hemifrån

En så kallad, icke-publik laddstation, kan exempelvis finnas vid en enskild parkeringsplats hos en bostadsrättsförening. En stor fördel med elfordon är att bilen kan laddas när den ändå står parkerad.

- Att som boende i hyres- eller bostadsrätt kunna ladda bilen vid hemmet är en förutsättning för att faktiskt byta till elfordon. Vi vill se fler sådana ansökningar, säger Anders Lewald, vid Energimyndigheten.

Under 2016 kommer det att finnas tre tillfällen där man kan söka investeringsstöd hos Klimatklivet. Det första pågår just nu och fram till den 14 mars. Därefter är ansökan öppen 16 maj till 13 juni och 29 augusti till 26 september

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...