Mötesplatsen för dig inom energibranschen, maj, 30 2017
Senaste Nytt

Europas största flytande solpark byggs i London

Thames Waters flytande solkraftverk kommer att producera 6.3 megawatt el och försörja 1800 hushåll i London.  Foto: Thames Water
Thames Waters flytande solkraftverk kommer att producera 6.3 megawatt el och försörja 1800 hushåll i London. Foto: Thames Water
Publicerad av
Markku Björkman - 25 feb 2016

Flytande solkraftverk är på frammarsch i världen. En av Londons största sötvattenreservoarer är nu delvis betäckt med solpaneler.

Flytande solkraftparken i Londons största sötvattenreservoar med stiliga namnet Drottning Elizabeth den andra, kommer att producera 6,3 megawatt el.  Enligt reservoarens ägare, Thames Water, ska de flytande solfångarna under deras första år kunna alstra el så att det räcker för upp till 1 800 brittiska hushåll.

När alla paneler är monterade kommer konstruktionen att vara den näst största flytande solcellsanläggningen i världen efter en anläggning sydost om Tokyo, som också är under uppbyggnad. I den japanska anläggningen kommer 51 000 solceller, spridda på en 180 000 kvadratmeter, att alstra runt 13,7 megawatt så tidigt som 2018.

Ännu större är tron för flytande solceller i Brasilien. Där planeras en flytande solcellspark som kan producera 350 megawatt. Detta enorma solkraftverk är planerat att flyta på Amazonfloden.

Även om flytande solkraftverk kostar betydligt mer än landbaserade anläggningar så har de fördelen av att ha gott om naturligt kylande effekt, på grund av de stora vattenmassorna under solfångarna. Därmed höjs effektiviteten i solcellerna avsevärt. Dessutom bildas det mindre damm på panelerna när de är placerade på vattenytan. Solcellernas metalldelar kommer också att specialbehandlas mot korrosion innan de kommer i kontakt med vattnet.

I London monteras de 23 000 solcellerna på 61 000 pontoner, som har fästs i botten av dammen med 177 ankare.

- Malmöexpressen har hittills varit en succé. Jag tror det är helt rätt att fortsätta bygga liknande linjer och driva dem helt på el. Då får vi en toppmodern lösning till en relativt billig peng som vi dessutom vet passar i Malmö, säger Cristina Glad (L) oppositionsledare i kollektivtrafiknämnden. Foto: Region Skåne
- Malmöexpressen har hittills varit en succé. Jag tror det är helt rätt att fortsätta bygga liknande linjer och driva dem helt på el. Då får vi en toppmodern lösning till en relativt billig peng som vi dessutom vet passar i Malmö, säger Cristina Glad (L) oppositionsledare i kollektivtrafiknämnden. Foto: Region Skåne

Region Skåne: Elbussar istället för spårvagnar i Malmö

Region Skåne vill ha elbussar istället för spårvagnar i Malmö. Alliansens tidigare aviserade linje o...

Annons