Mötesplatsen för dig inom energibranschen, okt, 17 2017
Senaste Nytt

Powercell Sweden får order på bränslecellstacksprototyp

Foto: Powercell
Foto: Powercell
Publicerad av
Tommy Ekholm - 18 jan 2016

Powercell Sweden har fått en första order på en prototyp av en 100 kW Powercell S3 bränslecellstack från ett europeiskt företag som kommer att använda det i en fordonsapplikation.

Powercell S3 prototypen beräknas att levereras under det andra kvartalet i år. Powercell S3 bränslecellsstack är baserad på plattformen som utvecklats av Powercell i Autostack Core-projektet tillsammans med projektparters.

– Vi är mycket glada över att kunden har valt vår bränslecellstacksprototyp för projektet. Detta bekräftar att resultaten från Autostack Core-projektet är mycket lovande. Att kunden valt vår stack visar också att efterfrågan på våra lösningar för ren energi ökar, även om ordern har en begränsad inverkan på innevarande års resultat, säger Andreas Bodén, Director Marketing & Sales på Powercell Sweden AB.

 

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...